Deel dit artikel
-

Geruchtenmolen rond Planet op volle toeren

Planet Internet heet straks KPN Planet. De tarieven en de snelheden worden drastisch aangepast. Volgende maand krijgen de abonnees al een brief in de bus. Aldus ‘insiders’ op diverse Planet nieuwsgroepen.

De geruchtenmachine rond een van de oudste internet aanbieders in ons land draait de laatste weken op volle toeren. Het belangrijkste nieuws zou zijn dat Planet door KPN opnieuw gepositioneerd wordt. Dat wordt door KPN overigens niet ontkend. "We hebben eerder gezegd dat we kritisch naar onze internet portefeuille zullen kijken," zegt KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn. "Daar willen we vanzelfsprekend niet op vooruitlopen, en ik kan ook niet zeggen op welke termijn we daar mededelingen over gaan doen."

Planet heeft begin dit jaar al forse veranderingen doorgevoerd door het afstoten van eigen redactie. De jongste geruchten wijzen evenwel op een volledig nieuwe positionering als premiummerk onder de naam KPN Planet. De abonnees betalen iets meer, maar krijgen ook meer diensten.

Telfort wordt het low-budgetmerk van KPN (inclusief het huidige Direct ADSL) en Het Net zou zijn huidige middenpositie behouden. Zowel Planet en Het Net komen volgens insiders met hogere snelheden en nieuwe tarieven.

Planet telt veel internet abonnees van het eerste uur, maar die zijn onrustig geworden doordat prijsstunters als Alice en Telfort voor soms voor de helft van de prijs drie keer zoveel bandbreedte bieden. "Ben ook al van het eerste uur Planet klant, maar het wordt me nu toch te gek," zegt een Planet  abonnee.

Voor Planet lijkt het Uur U in elk geval aangebroken. Het bedrijf verloor vorig jaar 27.000 klanten en KPN dochter Xs4all 18.000. De goedkopere aanbieders Het Net en KPN’s eigen Direct ADSL kregen er klanten bij. Het Net is met 643.000 het grootste internetmerk van KPN, gevolgd door Planet Internet met 572.000 klanten. Xs4all heeft al een tarievenverandering aangekondigd. Bij ADSL Basic gaat de snelheid bijvoorbeeld zelfs omhoog van 8 tot 20 Mbps.

Planet ontkent tegenover abonnees dat er een snelheidsverhoging staat aan te komen. Dat wil zeggen: Sommige abonnees krijgen telefonisch een iets hogere snelheid aangeboden waarbij men de eerste drie maanden niets extra hoeft te betalen. Abonnees moeten zich echter voor een jaar vastleggen. Een abonnee: "Ik kijk het nog een paar maanden aan. Dan overstappen, of doorbijten tot de glasvezel ons heeft bereikt."

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Reinier

Dat XS4all 18.0000 klanten verliest is mijnsinziens nog maar het begin. Een persoonlijke ervaring: Ons bedrijf deed prettig zaken met Cistron, overgenomen vorig jaar door XS, en we hebben sinds overname alleen maar drama's met onze verbinding. Slechte verbinding, helpdesk zeer slecht bereikbaar, geen persoonlijk aanspreekpunt (opnieuw alles uitleggen iedere keer) en als klap op de vuurpijl spelen ze bij klachten verstoppertje achter technische details en procedures. In plaats van direct een monteur te sturen, blijven ze volharden dat de klant "gek is" en dat ze leveren wat ze moeten leveren ondanks metingen door derden. Enfin, deze ervaring deed me denken aan mijn vroegere ervaringen als particulier met KPN….Back to the future? Enfin, iemand nog goede tip/ervaring voor bedrijfsabonnement te Amsterdam Amstel Businees Park?

Jim

Wat vreemd Reinier? Maar heb je dan een gewone consumenten verbinding? Waarom neem je geen zakelijke verbindng af van XS4ALL? Dan krijg je garanties op levering, uptime, et cetera… 

Reinier

Jim, we hadden en hebben zakelijke accounts. We weten inmiddels wat die garanties waard zijn; weinig tot niks. Binnen vier uur ter plaatse werd bijvoorbeeld een week… En aan de telefoon glashard volhouden dat er niks aan de hand is, en de monteur (van een onderaannemer) die langs komt zegt bijna als eerste dat we al de zoveelste zijn, etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond