Deel dit artikel
-

Gesponsorde zoekresultaten verwarrend

De meeste Amerikanen weten het onderscheid niet te maken tussen gewone en gesponsorde zoekresultaten. Dat blijkt uit een onderzoek van Pew Internet en American Life Project.

Slechts een op de zes Amerikaanse gebruikers van zoekmachines weet het verschil tussen een betaalde en een gewone link wel te vertellen, aldus de Pew Internet en American Life Project. Alle grote zoekmachines bieden naast gewone zoekresultaten ook gesponsorde koppelingen aan. Voor die laatste categorie wordt betaald door bedrijven.

Google geeft zelfs duidelijk aan dat het om betaalde links gaat door de term ‘sponsored links’te gebruiken. Maar daar hebben de meeste Amerikanen helemaal geen erg in. Yahoo gebruikt de term ‘sponsored results’ en MSN heeft het over ‘sponsored sites’.

De advertenties staan vrijwel altijd rechts bovenaan, de niet betaalde zokresultaten in het midden. Slechts 38 procent van de ondervraagden is op de hoogte van dit onderscheid, al weet slechts de helft altijd voor welke links betaald is. Slechts 18 procent weet dat onderscheid wel permanent te maken. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die surfen het bij 1 tot 3 zoekmachines houden. 44 Procent van de ondervraagden maakt regelmatig gebruik van maar 1 zoekmachine. 48 Procent gebruikt er 2 of 3.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond