Deel dit artikel
-

GfK in bereiksmetingen Twitter rondom tv-programma’s

GfK gaat in Nederland, Duitsland en Oostenrijk de frequentie en het bereik meten van Twitterberichten die gaan over tv-programma’s en reclames.

In Amerika doet Nielsen dit voor Twitter, in Nederland wordt het GfK die de nieuwe marktinformatie inzichtelijk gaat maken. De marktonderzoeker gaat voor de Nederlandse en Duitstalige tv meten hoe intensief er wordt getwitterd over de programma’s en de reclames daarbij. Voor zenders en programmakers is dat aanvullend en betrokken publiek dat geld waard is.

Directeur Marc de Vries van Twitter in Nederland: “De actualiteit van Twitter en televisie zijn nauw aan elkaar verwant. Dat onderbuikgevoel was er al en dat gevoel wordt hiermee inzichtelijk gemaakt. Mogelijk zijn de data op termijn te koppelen met de kijkcijfers.”

De Vries geeft het nut van de nieuwe cijfers weer met: “Je kunt een programma maken met een miljoen kijkers of programma met een miljoen kijkers en honderdduizend tweets.” De betrokkenheid van de kijker ligt bij de tweede aanzienlijk hoger.

GfK legt in een persbericht uit: “Deze nieuwe methode zal later dit jaar worden uitgerold en het zal TV zenders in staat stellen inzicht te krijgen in het aanvullende publiek dat zij via sociale media bereiken. Daarnaast krijgen mediabureaus en adverteerders toegang tot betere analyses om hun cross-media campagnes te plannen en te evalueren.”

“De interactie tussen diverse media is voor ons bijzonder interessant en samen met onze innovatieve nieuwe partner Twitter, geeft GfK inzicht in de cross-media effecten.“

Programmamakers en adverteerders krijgen nu ook inzichten die ze op termijn kunnen gebruiken om het publiek inhoudelijk meer te betrekken bij uitzendingen.

Foto: Rob Enslin (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond