Deel dit artikel
-

GfK: online supermarktomzet 2017 naar 1,1 miljard

 

Nederland is in 2017 de helft meer online boodschappen gaan doen bij de supermarkt. Een derde van de branchegroei komt voort uit stijgende internethandel. In de Randstad, want daarbuiten daalt Online al weer een paar kwartalen.

Het omzetaandeel van online in de totale supermarktomzet steeg van 2,1 procent in 2016 naar drie procent vorig jaar. Dat is omgerekend 1,1 miljard euro. GfK verwacht voor het jaar 2018 dat de online omzet van supermarkten in het nu lopende jaar met 27 procent stijgt tot een omzetaandeel van 3,8 procent.

Dat zegt de onderzoeker in een rapport dat gisteren is verschenen over de omzetontwikkeling onder Nederlandse supermarkten.

De online en bakstenen supermarkten samen zagen de verkopen met 3,2 procent toenemen tot 35,6 miljard euro. Een derde van de omzetgroei is puur toe te schrijven aan verkopen via het web en mobiele apps. AH en Jumbo nemen uit deze taart de grootste happen.

Overigens, zo laat GfK zien, zijn de cijfers geen weerspiegeling van een algemene ontwikkeling in Nederland. Duidelijk niet zelfs. Het blijkt supermarkten buiten de Randstand de grootste online groei al weer achter de rug hebben. Het zijn enkel Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland waar de digitale groei nog plaatsvindt en versnelt.

Ook wordt duidelijk dat online shoppers het liefst hun boodschappen thuis krijgen bezorgd. Nederland lijkt niet verliefd te kunnen worden op pick up points:

Foto: Jeroen Bennink (cc)

Dit bericht is 62 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond