Deel dit artikel
-

Gites.nl vernieuwt site en verdienmodel

Vakantiehuisjessite Gites.nl verandert zijn verdienmodel van een abonnementenstructuur naar commissiebasis. Verhuurders lijken de wijziging te waarderen, want ondernemer Marijn Bom ziet de grootste groei sinds jaren.

Eigenaren van vakantiehuisjes in Frankrijk ondergaan een verandering bij een van hun belangrijkere online marketingmiddelen. Gites.nl heeft zijn site in een nieuw jasje gestoken en het achterliggende betaal- annex verdienmodel is op de schop gegaan.

Verhuurders die dat willen, kunnen de bemiddelingssite gaan betalen naar geleverd resultaat. Jarenlang betaalden ze een kleine honderd euro per jaar voor een vermelding. Sinds kort is dat óf nul euro per jaar maar wel een commissie van tien procent óf 95 euro per jaar met een commissie van 4,5 procent over het verhuurbedrag.

Volgens oprichter en mede-eigenaar Marijn Bom, ook bekend als mede-oprichter van internetbureau Hoppinger uit Rotterdam, is de verandering ingegeven door gemak voor de verhuurder. “In plaats van dat ze huuraanvragen via een webformulier binnenkrijgen en moeten afhandelen, met al het gemail en ander tijdrovend detailwerk van dien, kunnen klanten direct bij ons boeken en betalen. We handelen ook de betaling voor de verhuurder af. Een voordeel voor de vakantieganger is dat hij SGR-garantie krijgt.”

De nieuwe site is voor de vakantieganger een pluspunt, want het zoeken en boeken is eenvoudiger geworden. De automatisering van de achterkant moet vooral de verhuurder bedienen.

Iets meer dan tweehonderd van de paar duizend locatie-eigenaren is reeds over op het nieuwe model. Het daadwerkelijke succes, ook financieel gezien, zal zich pas in het eerste kwartaal van 2018 kunnen laten zien. De maand januari is immers de drukste maand qua vakantieboekingen. Niettemin ziet Bom dat locatie-eigenaren erop aanslaan. In de afgelopen jaren sloten niet zoveel verhuurders zich aan op Gites als nu.

“Tachtig procent van de verhuurders kiest voor het nul euro-model” en betaalt tien procent commissie. Veelverhuurders zijn meer gebaat bij de lagere commissie.

De ondernemer ziet dat het aanbod in vakantiehuizen harder stijgt dan het aantal belangstellende vakantiegangers. Verhuurplatformen concurreren onderling sterk om de aandacht van de reiziger. “De stijgende opbrengsten van ons nieuwe model stellen ons in staat om onze zichtbaarheid naar de vakantieganger te vergroten.”

Gites.nl genereerde afgelopen maart achthonderdduizend pageviews en in januari 1,2 miljoen.

Achter de schermen wordt nu gewerkt aan een mobiele app. Die is met name bedoeld voor de verhuurders.

Foto: Jean-Jacques Abalain (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond