Deel dit artikel
-

Glasvezel is de aanjager op de breedbandmarkt

Glasvezel blijft de aanjager van de breedbandgroei, met 2,9 procent, terwijl ook kabel een stuk van de groei voor zijn rekening nam. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2016 Q3-rapport van Telecompaper.  

In het derde kwartaal van 2016 zette de groei op de Nederlandse breedbandmarkt wederom door, hoewel langzamer dan in de voorgaande kwartalen. Het totaal aantal aansluitingen bedroeg op 30 september bijna 7,28 miljoen. Gedurende het derde kwartaal groeide de breedbandmarkt met 37.000 aansluitingen.

Glasvezel groeide naar bijna 15 procent van de breedbandmarkt en DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het derde kwartaal. DSL heeft nu een marktaandeel onder de 40 procent.

Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, rapporteerde dubbele groeicijfers in het derde kwartaal en kwam uit op iets meer dan 3,13 miljoen breedbandabonnees.  Daarmee daalde het marktaandeel van de kabelaar naar 43 procent aan het einde van september 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 6.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond