Deel dit artikel
-

GM verwacht 50 miljard dollar omzet op b2b-site

General Motors (GM) denkt dit jaar 50 miljard dollar te gaan omzetten via zijn business-to-business website. Op een autocongres vertelde de voorzitter van de Amerikaanse autofabrikant verder dat hij via de consumenten website BuyPower een jaarlijkse extra verkoop van 50 tot 100.000 auto's verwacht.

Tijdens een lijvige toespraak op het Automotive News World Congress in autostad Detroit besteedde GM-voorzitter John F. Smith Jr. afgelopen dinsdag veel aandacht aan de nieuwe internetstrategie van zijn bedrijf. In augustus vorig jaar richtte de autofabrikant de e-business unit e-GM op, waarin alle internet en e-commerce activiteiten werden samengevoegd. E-commerce betekent volgens hem een enorme kans om de inkomsten te verhogen, terwijl e-business het productie- en afleveringsproces kan versnellen.

Van alle e-GM acitiviteiten toonde Smith zich het meest enthousiast over de b-t-b website GM TradeXchange . Een maand geleden begon het concern daarop met het online veilen van losse onderdelen en apparatuur, waaraan ruim 100 leveranciers meededen. In het vorige jaar is zo een miljoen dollar omgezet, maar volgens Smith zal dat dit jaar stijgen tot maar liefst 50 miljard dollar aan het eind van dit jaar.

Smith hoopt verder dat alle 30.000 leveranciers van GM en andere autofabrikanten via TradeXchange gaan handelen. De Japanse ondernemingen Isuzu en Suzuki zullen bijvoorbeeld hun aankopen via het systeem doen en Fuji Heavy Industries, Toyota en Honda overwegen het eveneens. GM gaat waarschijnlijk 1 procent commissie vragen aan deelnemers van de veiling. Dat kan het bedrijf volgens analisten jaarlijks zo'n 5 miljoen dollar aan extra inkomsten opleveren.

Uiteraard hoopt Smith ook op een stijgend aantal bezoekers van de online b-t-c website GM BuyPower. Hoewel die nu reeds 650.000 maandelijkse bezoekers heeft, zouden daar dit jaar 10 tot 15 keer meer mensen naartoe moeten surfen. Om dit te bewerkstelligen gaat het autobedrijf samenwerken met grote websites en 'virtual communities'. Onlangs sloot GM al een overeenkomst met internetaanbieder America Online. Uiteindelijk verwacht Smith dat er door de BuyPower-site jaarlijks 50 tot 100.000 auto's meer zullen worden verkocht bij Amerikaanse dealers.

Bron: E-Commerce Times

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond