Deel dit artikel
-

Goed plan!

Het wordt weer vroeger donker, de bakker heeft weer banketstaven in de schappen liggen, de gezelschapspellen worden weer uit het stof gehaald. We staan weer op in het donker en komen in het donker thuis en door de vele regenbuien neemt het aantal files op de Nederlandse wegen exponentieel toe. Kortom: november komt eraan en we weten allemaal wat dat betekent: Het is businessplan-tijd!

Met de feestdagen alweer in het vooruitzicht vraagt Job Franken zich af welke cadeautjes dan wel straffen de dames en heren ondernemers voor zichzelf in gedachten hebben. Wie bevredigt zijn onbeschaamde nieuwsgierigheid?

Het is weer tijd om terug te kijken op de business van het afgelopen jaar en na te denken over de vooruitzichten van volgend jaar. Hoe is het u vergaan? Heeft u rustig uw ingeslagen weg kunnen vervolgen en heeft u uw business met dubbele digits zien groeien? Heeft u de eerste zes maanden van het jaar stilgezeten (wie geschoren wordt…), uw budgetten bevroren en afgewacht? Of heeft u drie reorganisaties meegemaakt, zes nieuwe leidinggevenden gezien en er weer vijf zien vertrekken? Zelf behoor ik tot de tweede groep. Zo hebben wij het in Q1 en Q2 iets rustiger aan gedaan met onze marketing-inspanningen om hem in Q3 enQ4 weer wat steviger van jetje te geven.

De politieke situatie biedt weinig houvast. Het kabinet is gevallen en niemand weet hoe de Nederlandse politiek er komend jaar uit gaat zien. Ook de situatie rondom Irak is lastig: alhoewel ��n ding zeker is: dat de idiote cowboy uit Texas vanuit de heup schiet en dat hij dat waarschijnlijk ergens in januari doet. De AEX dwarrelt hierdoor nog steeds omlaag als een afgeleefd kastanjeblad in een november-briesje en het zou mij niet verbazen als we de 200-punten grens gaan kussen volgend jaar. Aangezien er eigenlijk geen zinnige inschatting te maken is over wat er volgend jaar te gebeuren staat, kunnen er, binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid, ook geen zinnige businessplannen worden geschreven. Nu is een slecht plan altijd beter dan helemaal geen plan. De plannen moeten dus maar gewoon gemaakt worden, ondanks alle onzekerheid.

Waar ik zo benieuwd naar ben is wat u eigenlijk allemaal gaat doen volgend jaar. Kijk, ik kan natuurlijk wel die 'toekomst'voorspellingen van de Jupiters van deze wereld proberen te verteren, maar als u het niet erg vindt heb ik een klein beetje mijn vertrouwen in dit soort clubs verloren. Ze doen me soms een beetje denken aan de 'onafhankelijke' beursanalisten die, zo lijkt het, het adagium 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt, soms wel erg letterlijk interpreteren. Nee, mijn interesse gaat uit naar uw plannen, uw idee�n, uw visie voor volgend jaar. Waar legt u volgend jaar de belangrijkste accenten? Ligt het accent op verder reorganiseren en terug naar de core business? Gaan we met z'n allen proberen om nog slimmer en efficienter te werken? Of zien we juist weer kansen ontstaan in de markt?

Natuurlijk hoeft u uw bedrijfsgeheimen hier niet prijs te geven. Dat zou ik u nooit durven vragen. Maar geef ons en uw collega's eens inzicht in wat u globaal (en dan niet wereldwijd) van plan bent. Gewoon omdat ik zo ongelofelijk benieuwd ben welke kant we opgaan. Dus: klim in uw toetsenbord en laat een reactie horen. U bent daar normaal gesproken ook altijd zo goed in.

Deel dit bericht

6 Reacties

lollibomb

Eh, wij hebben geen business plan. We nemen de business zoals het komt. En het blijft maar komen. Niet te serieuze business heeft het voordeel dat we nieuwe kansen altijd op hun waarde weten te schatten.

Wilbert Philippo

Tjonge, inderdaad, men is snel met de pen en de reacties maar als er een serieuze vraag gesteld wordt schijnt dat wel moeilijk te zijn. Als een nieuw bedrijf dat baat heeft bij een mindere economie zijn wij in elk geval van plan om volgend jaar flink te gaan investeren. Nu is dit natuurlijk niet een reprensatieve situatie, en ik denk dat als ik nog een conventioneel bedrijf zou leiden dat ik zeker een voorzichtig plan zou schrijven volgend jaar. Wat ik wel ervaren heb is dat als je verwacht dat het volgend jaar minder gaat, het verrekte moeilijk is om dat in je plannen te verwerken. Om de doodeenvoudige reden dat je dan door leidingevenden of aandeelhouders gewoon gebrek aan ambitie of angst verweten wordt. Kortom, veel bedrijven gaan een nieuw jaar in met al te optimistische plannen en blijven achter de feiten aanlopen met alle gevolgen van dien. motivatie van personeel, te hoog gebutgetteerde kosten etc. Kortom, wie lef heeft durft ook een plan met krimp te laten zien!

Ron Simon

Als klein internet- en marketingcommunicatie bureautje richten we ons op de nieuwe internet consument, namelijk 'de vrouw'. Alle signalen wijzen namelijk uit dat het de eeuw van de vrouw wordt. Zo ook op het internet en dat is een goede zaak. Met de komst van de vrouw wordt het internet eindelijk een volwassen medium en niet het speeltje voor mannen. Dan kunnen we eindelijk echt gaan beginnen met e-commerce, om maar een voorbeeld te noemen. Dit betekent wel dat we anders moeten omgaan met het ontwikkelen van interfaces, navigatie, vormgeving, de verhouding tussen tekst en beeld, tone of voice, etc. Hier telt namelijk overdracht van emotie en niet zoals het nu gaat, namelijk overdracht van informatie. Dus geen nieuwe businessplannen, maar gewoon zeggen wat je specialisatie is. Dat is ons streven voor het komende jaar. Ron SimonStrategy directorSuave Interactive BV / Mr. Moto Integrated Branding BV

Yvonne

Hoi Job, Wij gaan er gewoon voor alsof er niets aan de hand is. Keihard werken en proberen veel geld te verdienen, zoals dat al eeuwen gaat. Van al dat gepraat over crisissen wordt alles alleen maar erger. Het negativisme versterkt de neerwaartse spiraal waar we met zijn allen in zitten. En aan voorspellingen waag ik me maar niet; er zijn al genoeg mensen die dat slecht doen. Als iedereen weer gewoon gaat doen wat hij/zij altijd gedaan heeft en geen pas op de plaats maakt vanwege een so-called recessie, dan is de dip zo over.

Gosse AdB

Beste Job, Op dit moment zijn veel bedrijven aan het snijden in de marketingbudgetten. Dat is goed. Goed voor andere bedrijven die inzien dat juist op dat moment extra uitgaven aan marketingcommunicatie een hoger rendement opleveren. De share-of-voice wordt namelijk relatief veel hoger dan die extra uitgaven. Als niemand van de concurrenten in de markt roept, hoort de doelgroep enkel degene die dat wel doet. Daarmee stijgt de awareness èn het imago: 'zal wel een sterk bedrijf zijn als het in deze tijden roept'. Marketingkosten zijn een investering die voor de baat uitgaat. Gelukkig ziet niet iedereen dat.

Job Franken

Even een korte reactie want sta op het punt op vakantie te gaan: Hoi Ron, interessante specialisatie. Ik ben ook van mening dat een heldere specialisatie onder alle marktomstandigheden, maar met name onder de huidige, verstandig is. Hoe zeggen de Duitsers dat ook al weer, iets over beschrankung en meisters toch? Succes! Zie ook wel iets in de laatste twee reacties: gewoon hard doorwerken, zeker als je klanten je terugkoppelen dat je op de goede weg bent. Toch is een klein beetje behoudender opereren dan voorheen niet onverstandig. Het is inderdaad zo dat anticyclisch marketen het potentieel rendement op je uitgaven verhoogt. Voor ons bij Macaw geldt dat ook wel. We zien dat veel collega bedrijven het iets rustiger aan (moeten) doen in de markt en dat biedt voor ons interessante kansen. Genoeg te doen in 2003! Bedankt voor jullie reacties. Al was het aantal wat kleiner dan ik hoopte, de kwaliteit maakte dat ruimschoots goed 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond