Goedkeuring EU voor mobiel reclamepact T-Mobile, Vodafone c.s.

Europa’s grootste mobiele telecombedrijven mogen een joint-venture oprichten voor het exploiteren van persoonsgerichte mobiele reclame op toestellen van hun klanten.
De Europese Commissie heeft eind vorige week haar onvoorwaardelijke toestemming daarvoor gegeven. De aanvraag in januari 2023 ingediend. De Commissie ziet in het initiatief geen bedreiging voor de lokale mobiele reclamemarkten.
Het vooralsnog naamloze platform wordt een platform dat merken en uitgevers digitale marketing en reclame laat bedrijven. Dat gebeurt in een select aantal markten: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië. Dat zijn qua inwonersaantallen de grootste markten. Het gaat om iets meer dan driehonderd miljoen inwoners.
Opvallend genoeg staat Polen met zijn 38 miljoen inwoners niet op het lijstje. In dat land zijn Orange en T-Mobile wel actief.
Het initiatief omvat ook de vaste mobiele netten van de deelnemers. Consumenten die zich laten benaderen met persoonsgerichte reclame moeten hiervoor eerst toestemming geven. Daarna zullen sites en apps de gebruiker enkel kunnen herkennen aan de unieke code die zijn mobiele of vaste telecomaanbieder over hem verstrekt. Op grond van pseudonieme data vindt de targeting van reclame dan plaats.
Ook het Spaanse Telefónica doet mee aan het initiatief.
Talpa Network en KPN probeerden iets vergelijkbaars op te bouwen in 2018, maar kwamen nooit voorbij de testfase.
Foto: micadew (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond