Deel dit artikel
-

Google Analytics schiet concurrentie voorbij

De uitbreiding van Google Analytics die woensdag is uitgekomen maakt het de concurrentie moeilijk. Nieuwe features waar andere partijen voorheen geld voor vroeger zijn nu terug te vinden in de gratis dienst van Google.

Voorheen was Google Analytics vaak een tussenpartij. "Je hebt de kleinere partijen en het topsegment. Met de upgrade is Google Analytics in het topsegment terecht gekomen", meent André Scholten van Traffic4U een specialist in zoekmachinemarketing. Zijn bedrijf heeft als een van de weinige Nederlanders een Analytics-accreditatie van Google op zak.

Veel organisaties die betaalden voor de functionaliteiten in een high end-tool kunnen dit nu gratis terugvinden in Google Analytics. "Vaak krijgen de web analytics-bedrijven die geld vragen voor hun pakket de vraag waarom dit geld kost terwijl Google het gratis aanbiedt.  Zij hadden eerder de functionaliteiten die dat geld waarmaakten. Maar die functionaliteiten zitten nu ook in Google Analytics. Hun waarde moeten ze nu echt uit maatwerk gaan halen", aldus Scholten.

Volgens Scholten moet dit voor bedrijven in het middenveld een pijnlijke situatie zijn: "Google Analytics gaat nu aan hun voorbij. Pakketten als Adcenter Analytics van Microsoft en OneStat voelen de hete adem in de nek. Het lijkt me dat dit voor hun als een bedreiging voelt."

Scholten: "Aan de top heb je pakketten als Omniture, Sitestat en Coremetrics. Daar kan Google zich niet op alle vlakken mee meten, maar andere alternatieven zijn er eigenlijk niet zoveel in de hoge klasse. Veel bedrijven hebben een Porsche aangeschaft om naar de overkant van de straat te komen, vooral voor deze bedrijven is Google Analytics heel interessant geworden."

Deel dit bericht

3 Reacties

Erik van der Veen

Ik was al erg enthousiast over GA, maar had hier en daar nog wel wat wensen. Google maakt mij hiermee alleen nog maar enthousiaster!

Siegert Dierickx

Op donderdag 23/10 las ik in dit artikel het volgende: "Google Analytics gaat nu aan hun voorbij. Pakketten als Sitestat en OneStat voelen de hete adem in de nek. Het lijkt me dat dit voor hun als een bedreiging voelt.""Aan de top heb je pakketten als Omniture, daar kan Google zich nog niet geheel mee meten." Volgens mij een heel terechte opmerking, maar blijkbaar werd dit aangeapst!!! Waarschijnlijk is Nedstat een belangrijke sponsor van deze site?

Pieter Vooijs

Ik mis bij de top pakketten ook WebTrends. Deze maakt net als Omniture het mogelijk om offline systemen zoals een CRM pakket te integreren met de web analyse data.  Dit is nu nog niet mogelijk in Google Analytics

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond