Deel dit artikel
-

Google begint publieke test nieuwe reclamesysteem FLoC

Ruim twee maanden later dan aangekondigd, begint Google met een publieke test van zijn nieuwe reclamesysteem FLoC in Chrome. Dat moet het third party cookies en andere trackers gaan vervangen.

In de testversie van Chrome-versie 93 zit een knop waarmee gebruikers het FLoC-systeem kunnen aan- en uitzetten. Wie de knop via de hier beschreven ingreep op ‘aan’ zet, zal ongemerkt meedraaien in Googles proef. Voor de gebruikerservaring maakt het namelijk geen merkbaar verschil.

Ergens in de komende maanden zal FLoC standaard naar alle Chrome-gebruikers worden uitgerold. Rond diezelfde tijd zal Chrome, als laatste browser, de ondersteuning voor third party cookies en andere reclametrackers kunnen uitschakelen. Immers, Google heeft dan effectief een nieuwe reclamesysteem ingevoerd en zijn toekomstige verdiensten veiliggesteld.

Adverteerders en techpartijen kunnen niet meer onbeperkt cookies op een computer gooien om online gedrag te meten en gedrags- en klantpatronen op te stellen. Het FLoC-systeem kijkt in de browser naar iemands surfgeschiedenis en creëert op grond daarvan een cohort, klantgroep waar iemand toe behoort. Die informatie wordt geanonimiseerd teruggestuurd naar Google reclamesysteem. Adverteerders kunnen vervolgens bereik in de betreffende doelgroepen kopen.

Het is nog de vraag in hoeverre dit nieuwe systeem, onderdeel van de zogeheten Privacy Sandbox, echt een succes wordt. Alle andere grote browsermakers en WordPress, CMS-leverancier achter een groot deel van het web, hebben hun afkeer ervan al gemeld.

Foto: Kate Mereand (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond