Deel dit artikel
-

‘Google betaalde Adblock 25 miljoen dollar’

Google zou 25 miljoen dollar hebben betaald aan het bedrijf achter Adblock Plus, software waarmee advertenties in browsers geblokkeerd kunnen worden. Daardoor worden de advertenties van Google wel getoond.

AdBlock Plus is open source-software en werkt met alle belangrijke browsers. Sinds 2012 is er ook een app voor Android. Hoewel Adblock Plus is bedoeld om alle advertenties tegen te houden, maakt ontwikkelaar Eyeo een uitzondering voor ‘acceptabele adverteerders’. Dit zijn adverteerders wier advertenties niet te veel afleiden, dus zonder animaties en geluid.

Maar bovenal moeten adverteerders betalen. Volgens de Duitse blogger Sascha Pallenberg zou Google 24 miljoen dollar hebben neergeteld, oftewel 18,45 miljoen euro. Google heeft bevestigd dat het Eyeo heeft betaald en op een witte lijst staat, maar wil het bedrag niet bevestigen.

Naast Google zouden Amazon en eBay samen vijf miljoen euro op tafel hebben gelegd. Ook Yahoo zou, voor een onbekend bedrag, op de witte lijst staan.

Volgens het Duitse blad Focus zouden diverse adverteerders het bedrijf voor de rechter willen slepen, waaronder Axel Springer Media Impact en SecenOne Media. Of dat gaat lukken, is de vraag. Consumenten mogen zelf bepalen of zij advertenties willen tegenhouden en daarvoor geëigende middelen inzetten. ProSieben kondigde najaar 2013 juridische stappen aan, maar zag daar uiteindelijk toch van af.

Vorig jaar zijn diverse campagnes gevoerd tegen de omstreden plug-in, maar het Duitse Eyeo trekt zich er weinig van aan.

Deel dit bericht

5 Reacties

Fons Tuinstra

Als ze al betaald hebben, dan werkt het niet. Ik gebruik AdBlock en zie ook geen advertenties van Google.

Bas van der Veeken

Geef ze eens ongelijk 🙂

Zo zal Google de extensie niet verwijderen en hebben ze er zelf ook erg goed aan verdiend.. Netjes is het niet. Aan de andere kant wel een goede regel dat niet-opdringende reclame uitgesloten wordt. Zonder reclame bestaat het web zoals we het kennen niet.

Eimert

@Bas: “goede regel dat niet-opdringende reclame uitgesloten wordt”. Als dat inderdaad een regel zou zijn…
Uit artikel volgt al wel dat dat helemaal geen standaard regel is, maar dat als je als adverteerder(netwerk) aan AdBlock betaalt én je uitingen zijn “niet-opdringerig” (whatever that means? Gaat het dan alleen om opmaak of ook om inhoud?) dan laat ADBlock je uiting wel door. Een business-model naar Siciliaans voorbeeld.
Bovendien maakt AdBlock zich naar haar gebruikers toe natuurlijk ook belachelijk, want het blokt dus helemaal niet alle ads, alleen die waar niet ook nog een voor aan AdBlock is betaald.

Bas van der Veeken

@Eimert:
Helemaal mee eens, te laat aan gedacht dat erbij te melden.. Daarom is het inderdaad oneerlijk en ook enigszins misleidend.

Roger

Nep communities, leugens en een totaal gebrek aan transparantie. Gelukkig is er Adblock Edge!

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=349411

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond