Deel dit artikel
-

Google betaalt niet meer voor toegang Twitter-feed

De deal die Google met Twitter sloot om toegang te krijgen tot de datastroom van het microbloggingnetwerk is tot een einde gekomen. De samenwerking liep tot en met 2 juli. Google heeft besloten hier niet opnieuw van gebruik te maken.

Dat meldt het weblog Search Engine Land aan de hand van een reactie van Google.

Google heeft wellicht geen beschikking meer over deze feed, openbare Twitter-resultaten worden nog steeds doorzocht en geïndexeerd door de Google-robot en blijven daarmee ook te vinden via de zoekmachine van Google.

Google Real Time Search is nu zonder de Twitter-feed, tijdelijk uit de lucht, maar zal wanneer deze weer online is informatie uit Google+ bevatten. Op termijn zal er ook real time date te zien zijn uit nog nader te noemen bronnen. Google Real Time Search toonde eerder ook bijvoorbeeld status updates vanuit Facebook. Evenals onder meer links vanuit Google Nieuws en Google Blog Search en zelfs nog updates vanuit MySpace. De data vanuit Twitter was overigens dominant in de resultaten van Google Real Time Search.

Twitter heeft een soortgelijke deal met onder meer Microsoft, Yahoo en andere spelers. Dit loopt nog wel gewoon door.
Google kreeg eind 2009 toegang tot de feed van Twitter. Hiermee werd de datastroom van Twitter geïntegreerd in de zoekresultaten van beide zoekmachines.

De datastroom van Twitter, miljarden tweets van miljoenen maandelijkse gebruikers, leverde een berg aan informatie op. Naast losse tweets in de zoekresultaten kon Google ook andere relevante informatie en trends uit de data halen. Het was bijvoorbeeld mogelijk informatie te filteren uit de tweets, zoals veel gedeelde links of patronen in veelgebruikte onderwerpen. Wordt een onderwerp plotseling vaak gebruikt in meerdere tweets, dan kan het een signaal zijn dat een link over het betreffende onderwerp eventueel tijdelijk hoger in de zoekresultaten naar voren moet komen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Michel H

Rand Fishkin van SEOmoz zei gisteren dat het mogelijk is dat Twitter hierdoor niet langer een positief effect heeft op ranking/indexering. Hij vermoedt dat Google de volledige Twitter feed gebruikte om de autoriteit van de auteurs te bepalen, en (daarmee) de waarde van links. Nu het niet meer beschikt over de volledige datastroom, is een dergelijke berekening niet meer te maken.

Een eerste test wijst erop dat dit best eens een flinke impact kan hebben op de relevantie van zoekresultaten, al zal er vandaag nog wel even worden doorgetest door SEOmoz.

Ron termeer

Dan maar over op facebook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond