Deel dit artikel
-

Google: Booking.com heeft beste mobiele reissite, Kras het mooiste design

Booking.com heeft de gebruikersvriendelijkste mobiele reiswebsite van Nederland, blijkt uit onderzoek van Google. NS International staat op twee en HotelSpecials en KLM op een gedeelde derde plaats.

Het is bekend dat Google veel waarde hecht aan mobielvriendelijke websites. Responsive sites zijn eigenlijk niet goed genoeg, de zoekmachine wil dat iedereen mobile-first ontwikkelt. In de praktijk is dat nog niet vaak genoeg het geval, aldus Google. “Mobiele sites kunnen langzaam zijn, met verwarrende navigatie en onhandige checkoutprocessen waarbij je meerdere velden moet invullen en verschillende stappen doorlopen voordat je tot een aankoop over kunt gaan. Als sites dit soort tekortkomingen hebben, haken consumenten af. Als je geluk hebt, komen ze terug vanaf een desktop of laptop maar in het ergste geval vertrekken ze en komen nooit meer terug.”

De noodzaak van een goede mobiele ervaring is duidelijk. Uit de vergelijking die Google deed komt zowel voor Nederland als België Booking.com als winnaar naar voren. “Reisboekingen hebben over het algemeen een hoge waarde dus is belangrijk om heldere informatie te geven en gebruikers gerust te stellen tijdens de checkout. Booking.com excelleert hierin omdat de totaalprijs bij elke stap van het aankoopproces wordt getoond. Je kunt goed zien hoever je gevorderd bent met het checkoutproces en gebruikers kunnen terug- en vooruitbladeren zonder dat ze daarna opnieuw gegevens moeten invullen.”

Tuifly.be heeft goede zoekfunctie

Verder vindt Google dat de investeringen van Tuifly.be in de zoekfunctie hun vruchten afwerpen. Er worden handige suggesties gedaan voor het automatisch invullen van velden en de gebruikte filters resulteren in handige overzichten die goed te volgen zijn op een klein scherm. Ook Kras.nl krijg een pluim: het mobiele design met duidelijke koppen, overzichtelijk gepresenteerde content, een goed formaat van ‘touch targets’ en duidelijke gelabelde icoontjes is volgens Google zeer geslaagd.

De gebruikersvriendelijkheid wordt uitgedrukt in een percentage. De laadtijd telt voor 30 procent mee, de overige criteria (onder andere vindbaarheid, design en het gemak waarmee de klant kan converteren) voor 70 procent. Per categorie scoorde KLM het hoogst op vindbaarheid (94 procent), Booking.com op de productpagina’s (91 procent), Booking.com op registratie & conversie (95 procent) en Kras en Corendon op mobiel design (100 procent).

Dit bericht is 53 keer gedeeld

3 Reacties

Coen - Supertrips.nl

Interessant artikel. Kunnen we de rating van onze eigen site ook terugvinden?

@Coen

Denk het niet, jullie stellen niets voor in de reiswereld:).

Gerrie Brand

Hi Coen,

Google heeft een testje waarmee je je prestaties kunt meten, zie https://search.google.com/test/mobile-friendly

Groet,
Gerrie Brand/Emerce

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond