‘Google bouwt adblocker in Chrome’

Google zou een adblocker in zijn browser Chrome willen bouwen die standaard aanstaat. Dat meldt The Wall Street Journal. Dat is een opmerkelijke stap voor een bedrijf dat grotendeels van advertenties afhankelijk is.

Op dit moment worden veel oplossingen van derden gebruikt, zoals AdBlock Plus, die eigen afspraken maakt met adverteerders. Die adverteerders komen te staan op een witte lijst als ze zich aan bepaalde afspraken houden en hun advertenties niet irriteren.

Sommige van deze bedrijven betalen AdBlock Plus zelfs flinke bedragen. Google is een van die bedrijven. Door een eigen adblocker te ontwikkelen, trekt Google de regie weer naar zich toe. Uiteraard laat Google zijn eigen advertenties dan wel door.

Chrome zou van plan zijn om alle advertenties te blokkeren die niet voldoen aan de eisen van de Coalation for Betters Ads. Deze brede coalitie van brancheverenigingen op het gebied van online adverteren heeft vorige maand nog opgeroepen om te stoppen met irritante advertentieformaten. Autoplay video, popups en paginavullende scrollovers zorgen voor toenemend gebruik van adblockers, zo waarschuwde Coalition for Better Ads.

Google zou van plan zijn om de adblocker al binnen enkele weken aan te kondigen, maar ‘werkt nog aan details’.

Adblockers werden vorig jaar op maar liefst 615 miljoen pc’s of mobiele apparaten gebruikt, dertig procent meer dan een jaar eerder. Facebook trok in 2015 al aan de bel over adblockers en het bedrijf schrapte een groot aantal advertentieformaten.

Een eigen adblocker van Google zal zeker impact gaan maken. Chrome is veruit de grootste browser met een marktaandeel van 41 procent volgens cijfers van Net Applications. Op Windows heeft Chrome de eigen browsers Edge en Internet Explorer verslagen.

Google introduceerde Chrome minder dan tien jaar geleden, toen alleen Firefox tegenwicht bood aan Internet Explorer.

7 Reacties

Heel leuk allemaal.. maar dat lijkt me niet zo’n super goed plan. Voor veel websites is zeer slecht nieuws, zeker aangezien Chrome veruit de grootste browser is.

“Uiteraard laat Google zijn eigen advertenties dan wel door.”

Goh, het is ineens wel héél interessant om de advertenties van Google te gebruiken…

Klopt, al is alles zo te zien wel in ‘overleg’ met “Coalation for Betters Ads”. Het lijkt erop dat alleen de ‘irritante’ reclames geblokkeerd gaan worden.

Ik weet niet of dat zo’n goede zet is. Ik ben sowieso tegen adblockers, vele uitgevers moeten nu eenmaal bestaan van advertentie inkomsten en voor vele bloggers is dat het enige verdienmodel. Ik ben ook voorstander van een zo groot mogelijke keuzevrijheid voor adverteerders. Ik denk dat Google nog steeds het beste advertentieplatform te bieden heeft met AdWords, daar is geen selectieve adblocker voor nodig om die voorsprong een extra boost te geven.

De perceptual adblocker kun je gewoon downloaden als chrome extentie, duurt dus geen weken meer hoor!
Stel dat mijn verdienmodel zou zijn om iedereen die voorbij loopt te laten struikelen, dan zou het snel gedaan zijn met mijn verdienmodel.

Ik ben het eens met Willem. Opdringerige ads zoals site take-overs, popups, instant video en flikkerende animaties behoren niet tot mijn favorieten. Maar tegen een “normale” advertentie, ook een banner, heb ik geen bezwaar.

Reclame in naar mijn mening storend, opdringerig, afleidend en eigenlijk gewoon irritant. Het “bevuild” het kijk en leesplezier op de t.v. en het internet.
Ik ben zelf al 1.5 jaar gestopt met het kijken van de reguliere televisiezenders. Dit vanwege de steeds langer durend reclame blokken. Het duidelijk dat mensen geld moeten verdienen maar helaas blijkt dit alleen maar kunnen via dure advertenties die tegenwoordig op zoveel mogelijk manieren je leven proberen binnen te dringen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug