Deel dit artikel
-

Google boycot Ricoh en BMW Duitsland wegens webspam

BMW Duitsland is geschorst door Google wegens zoekmachinespam. De verwijzingen naar de autofabrikant zullen voorlopig niet te vinden zijn in de zoekresultaten van Google. Ook de webpagina's van de Duitse vestiging van kopieermachinefabrikant Ricoh zullen worden geboycot.

Het besluit werd bekend gemaakt door Matt Cutts van Google op zijn eigen blog. Cutts houdt zich bij Google onder meer bezig met de bestrijding van zoekmachinespam.

BMW zou zich volgens Cutts schuldig hebben gemaakt aan het gebruik van zogenoemde doorway pagina’s, waarop zoektermen staan die als doel hebben om de zoekmachine te misleiden. Zo'n pagina toont de zoekmotor iets heel anders dan de bezoeker. Ook zou Javascript cloaking zijn gebruikt. Bezoekers werden omgeleid naar een webpagina waar het woord 'Neuwagen' (nieuwe wagen) erg vaak voorkomt. Het gebruik van deze technieken is volgens de voorwaarden van Google niet toegestaan. De boycot is in Duitsland groot nieuws, dat ook door de reguliere media is opgepakt.

Volgens Cutts zal er de komende tijd kritischer worden gekeken naar manipulatiepogingen bij buitenlandse websites.
Vorig jaar werden FBTO en AMEV al eens getroffen door een boycot van Google omdat het Nederlandse bedrijf Checkit – gespecialiseerd in het optimaliseren van webpagina's voor zoekmachines – van dit soort technieken gebruik had gemaakt.

Webspam komt in Nederland nog erg veel voor, zegt Remi van Beekum van Traffic4u. “Maar het beperkt zich nu wel tot het MKB. Wat dat betreft verbaast het me dat er in Duitsland zulke grote namen bij betrokken zijn. Kennelijk lopen ze in Duitsland nog wat achter met de discussie over webspam.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Gerben Dijkgraaf

Laten we wel wezen, in Nederland lopen we ook niet voorop met het voorkomen van 'webspam'…beter gezegd, in Nederland balanceren de geoptimaliseerde pagina's van o.a. Traffic4U, Checkit en overigen nog steeds op het randje van wat toelaatbaar is. Het is alleen een kwestie van tijd tot ook daar een einde aan komt. Een bedrijf die serieus aan de slag wil met zoekmachine optimalisatie zou zijn CMS en de opbouw van zijn website moeten laten toetsen en het gebruik van optimalisatie technieken aan zich voorbij moeten laten gaan. Dat betaalt zich tenminste op termijn uit en voorkomt dat de bereikte posities in één klap verdwijnen door een penalty van Google Almighty!

Rushmore

Het lijkt erop dat ook kieskeurig.nl op het strafbankje heeft moeten plaatsnemen. De site is amper meer terug te vinden.

Bas van den Beld

Het blijft toch het beste om de site te optimaliseren op basis van de inhoud. Veel bedrijven zoeken direct hun heil bij de spam-achtige technieken, maar vergeten om de site inhoudelijk te optimaliseren. Er wordt teveel gekeken naar de korte termijn. Het is goed dat Google deze sites 'schorst' en dat dit ook breed wordt uitgemeten in de pers. Hopelijk zorgt dat er voor dat bedrijven eerder gaan kijken naar datgene wat op de lange duur het belangrijkst is.

Jan

Gladior en andere grote SEO Nederlandse bedrijven maken nog steeds gebruik van deze spam methodes. Vorige jaar werden FBTO en Yakult ook gebanned door Google.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond