‘Google en Facebook beheersen 20 procent van globale advertentiemarkt’

Google en Facebook worden steeds machtiger in advertentieland. Het marktaandeel bedraagt nu al 20 procent, 11 procent meer dan in 2012. Dat blijkt uit Zeniths Top Thirty Global Media Owners, een ranglijst van ’s werelds grootste mediabedrijven gemeten naar advertentieomzet.
Google (alias Alphabet) blijft de grootste advertentieverkoper in de wereld met een jaaromzet van 79,4 miljard dollar. Facebook volgt met 26,9 miljard.
De Top Thirty Global Media Owners bestaat niet alleen uit internetbedrijven, maar Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon en Twitter staan wel in de Top 30. De derde plaats na Google en Facebook is voor kabelbedrijf Comcast, goed voor 12,9 miljard dollar advertentieomzet.
De meeste toppers hebben allemaal een sterke online component. Slechts zeven bedrijven verdelen 73 procent van de online advertentiemarkt, omgerekend 132,8 miljard dollar. Twintig van de dertig grootste bedrijven uit de lijst komen uit de VS.
Opvallend is Twitter, waarvan de advertentieomzet tussen 2012 en 2016 met maar liefst 734 procent groeide. Het is de vraag of Twitter zijn positie als snelste groeier kan volhouden nu de advertentie-inkomstgen weer dalen.
Tencent is met 697 procent de tweede snelste groeier, gevolgd door Facebook (528 procent) en Baidu (190).
Facebook, de nummer 2 uit de lijst, publiceert vanavond zijn advertentieomzet over het eerste kwartaal.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond