Deel dit artikel
-

‘Google Flights speelt nog geen rol van betekenis’

Google Flights’ invloed op de reisbranche is nog relatief beperkt. Dit blijkt uit onderzoek van OAG onder 2500 Amerikaanse reizigers, van wie slechts 10 procent hun zoektocht naar een vliegreis begint op Google Flights.

Minder dan een kwart (23 procent) gebruikt Google Flights is een later stadium van het organiseren van hun zakenreis of vakantie. Dat lijkt laag, maar volgens OAG is Google een relatieve laatkomer in de reisbranche en ligt het voor de hand dat het marktaandeel nog zal stijgen.

Zover is het echter nog niet. Vandaag de dag start 41 procent hun zoektocht naar een vliegticket op de website of app van hun favoriete airline. Achtentwintig procent kiest voor een online reisagent (OTA) of metazoekmachine en 11 procent gaat voor reisaanbiedingensites en -apps. Tien procent begint zoals gezegd op Google Flights en 4 procent gaat naar het reisbureau.

Het gros van de reizigers meent dus dat de beste deals verkrijgbaar zijn bij de bron, de airline zelf. OAG denkt dat de voorkeursluchthaven van de (Amerikaanse) ondervraagden ook meespeelt: ze weten welke luchtvaartmaatschappij daar het grootste aanbod van bestemmingen heeft en beginnen daar hun zoektocht.

Interessant is dat van de millennials 21 procent eerst naar vliegtickets zoekt op Google Flights. En 62 procent van de ondervraagden zou via Google Flights een ticket boeken als die optie werd geboden.

Reizigers willen prijsvoorspelling

OAG vroeg ook hoe het zoekproces kan worden verbeterd door OTA’s, luchtvaartmaatschappijen en andere reispartijen. De respondenten willen graag dat de volgende informatie wordt vermeld:

  • de waarschijnlijkheid dat de prijs van een vliegticket de komende weken zal stijgen of dalen (53 procent);
  • hoe waarschijnlijk het is dat een overstap wordt gehaald (52 procent)
  • meer duidelijkheid over bagagetoeslagen en andere betaalde extra’s (46 procent)
  • punctualiteit per vlucht (40 procent)

Bij een vergelijkbare prijs en vluchtschema is de ‘on-time performance’ van een vlucht de doorslaggevende keuzefactor, stelt 43 procent.

De roep om prijsvoorspellingen is interessant, omdat slechts 8 procent deze volledig vertrouwt en hun boekingen erop afstemt. Een derde heeft helemaal geen vertrouwen in de voorspellingen en 62 procent vindt de indicatoren handig, maar ze zijn niet doorslaggevend voor het boekingsmoment.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond