Deel dit artikel
-

Google frommelt reclame in resultaten Assistent

Google voert een update door aan de antwoorden die Assistent geeft op telefoonschermen. De reacties moeten in een oogopslag meer informatie tonen. En passant betekent dat ook dat er reclame in de antwoorden van de telefoonbutler komen.

Deze update wordt nu uitgerold naar miljoenen Amerikaanse gebruikers van Assistent. Door de bruikbaarheid van de antwoordenpagina te vergroten, hoopt Google dat de dienst an sich ook vaker gebruikt zal worden. Zoals bij veel updates in digitale interfaces gaat het hier op een optelsom van verbeteringen op detailniveau. Het zijn geen ingrijpende veranderingen.

Pagina’s met zoekresultaten tonen geen horizontale scrollbalk meer, maar een verticale. Resultaten met kale opsommingen van feiten worden, waar mogelijk, geïllustreerd met kleuren, beelden en grafieken. En wie bijvoorbeeld vraagt om een hotel te boeken of om een proefrit met een auto kan resultaten zien met commerciële hyperlinks erin. Reclame.

De reclame-uitingen zien er niet veel anders uit dan de reguliere AdWords in de resultaten van de gewone zoekmachine (voorbeeld). Het is in deze instantie nog niet duidelijk hoe breed AdWords in Assistent zitten verwerkt.

Google rolde eerder al commerciële functies naar Assistent uit via de zogeheten Actions. Bedrijven kunnen als het ware een eigen ‘voice-app’ laten werken met de digitale butler in Android-telefoons. Sinds eind 2018 is die optie ook voor Nederlandse ontwikkelaars beschikbaar.

Foto: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond