Deel dit artikel
-

Google gaat minder gebruikersdata delen met adverteerders

Google gaat zijn reclamepraktijk in Europa veranderen om de privacy van internetgebruikers beter te beschermen tegen datagrazende adverteerders. De zoekmachine scherpt zijn privacbeleid aan als reactie op kritieken van Europese toezichthouders.

Vanaf februari 2020 zal Google geen informatie meer verstrekken aan adverteerders over op welke typen websites of apps hun reclameboodschappen verschijnen. Google categoriseert die pagina’s en apps om adverteerders een beeld te geven van het soort kanalen hun boodschappen verschijnen. Zo weet deze of zijn commercials verschijnen op websites over weer en verkeer, sport, entertainment of bijvoorbeeld gezondheid.

“Het zal niet meer mogelijk zijn om de ontvanger van reclameboodschappen te associëren met Googles contextual content categories”, aldus productmanager Chetna Bindra van Google in een verklaring richting de Europese markt.

Deze maatregel steekt geen stokje voor het profileren van bezoekers van websites die Googles reclametechnologie gebruiken. Het weerhoudt het techbedrijf enkel van contentprofilering op generiek niveau en de relatie daarvan tot een ontvanger van reclame.

Foto: Adoue (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Dennis

Google is good for all en heeft privacy hoog in het vaandel staan… ahum! Wat een propaganda!

Martijn

De voorvechters van privacy hahaha!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond