Deel dit artikel
-

Google in het geweer tegen AI-spam

Google scherpt per 5 mei aanstaande zijn spambeleid voor Search verder aan om AI-spam te weren.

Het bedrijf kampt al jaren met zoekmachinespam en beschouwt dat als risico van het vak. De opkomst van AI echter zorgt ervoor dat de malafide uitgeefactiviteiten steeds verfijnder worden.

Afgelopen woensdag kondigde Google daarom aan, dat het over twee maanden zijn antispambeleid aanscherpt en de lat voor ‘acceptabele inhoud’ hoger legt. Dat tweede houdt in, dat de searchspecialisten iets anders tegen spam gaan aankijken. Ze gaan kijken naar de intentie van een contentmaker annex uitgever.

Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat een ‘gezonde’, legitieme website die zwakke content van derden gebruikt iets lager gaat ranken qua autoriteit. Of: wat minder sterk gaat scoren in de zoekresultaten. Google gaat een afnemer dus bestraffen op de intentie van een contentleverancier.

Ook oude websites waarvan de inhoud door mensen of machines blijvend worden gevoed met slechte content krijgen minpunten.

“Op grond van eerdere ervaringen gaan we er vanuit, dat de hoeveelheid low-quality, unoriginal content in de zoekresultaten als geheel met veertig procent zal afnemen.”

Foto: Lauren (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond