Deel dit artikel
-

Google Glass terug van weggeweest, maar niet voor consument

Google Glass is terug, maar op straat zul je de slimme bril niet meer tegenkomen. Het apparaat wordt uitsluitend aan bedrijven verkocht.

Naar nu blijkt heeft Googles zusterbedrijf X al twee jaar de Enterprise Edition getest bij bedrijven als GE, DHL, Boeing en Volkswagen.

Vorig jaar was al duidelijk dat de zakelijke versie af was, getuige een aantal gepubliceerde foto’s van de keuringsinstantie FCC. Vandaag is hij officieel aangekondigd.

Er zijn duidelijke verschillen met zijn roemruchte voorganger: een betere camera, snellere processor, een rood licht dat gaat branden als de camera opneemt en koppelingen met veiligheidsbrillen.

De belangrijkste functie van de Enterprise Edition is het raadplegen van informatie als beide handen bezet zijn.

De nieuwe Glass-modellen gaan tussen de 1300 en 1500 dollar per stuk kosten en worden uitsluitend via expert partners verkocht.

Google lanceerde de eerste Google Glass in 2013 en het werd meteen een hype. Maar dat bleef het ook. Verschillende ontwikkelaars, onder wie de Nederlander Raimo van der Klein, toonden zich gefrustreerd over het gebrek aan informatie. Ook bleek de bril weinig geliefd bij omstanders die zich voortdurend bespied voelden. Sommige dragers van de Google Glass werden zelfs aangevallen.

In januari 2015 werd gestopt met de verkoop van de zogenoemde Explorer versie in afwachting van een nieuwe variant. Die zou later dat jaar uitkomen, maar van uitstel kwam afstel.

‘We wisten vanaf de start van het project dat we er mee de echte wereld in moesten, vertelde Astro Teller van Google enkele jaren terug tijdens een presentatie op SXSW in Austin, Texas. ‘We hebben het geprobeerd neer te zetten als een product dat nog niet af was, maar veel mensen kregen het idee dat het een eindproduct was, terwijl we vooral dingen wilden uitproberen.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond