Deel dit artikel
-

Google wordt met haast gratis e-commerceplatform

In drie maanden tijd heeft Google de drie pijlers onder zijn e-commerceplatform gratis gemaakt voor alle retailers en webwinkeliers. Dat geldt nu voor de VS, maar in de loop van dit jaar en 2021 volgen alle andere landen. Google jaagt op de gevestigde online handelsplatformen in het westen.

Producten aanbieden in de Amerikaanse Google Shopping is sinds april gratis en in juni werden de producten in deze feeds gratis opgenomen in Search. Normaalgesproken betalen winkeliers daar geld voor, want dit is reclame, maar het nieuwe beleid van de zoekreus is om daarvan af te zien. Gisteren kondigde het zijn volgende stap aan.

Binnenkort betalen retailers, webwinkeliers en marktplaatsen geen commissievergoeding meer voor het gebruik van de Buy on Google-checkout. Anders gezegd: kopen óp Google kost ook geen geld meer. Met veel-gratis wil het technologiebedrijf iedere denkbare drempel voor professionele verkopers wegnemen. Google wil net zo makkelijk en nuttig zijn als Amazon, eBay, bol.com en alle andere handelssites.

Overigens, de gratis listings worden een optie. Het blijft zo, dat wie betaalt nog steeds prominenterere vertoning van zijn items krijgt in de zoekresultaten. Dat is immers Googles belangrijkste bron van inkomsten.

Google wil zich als onafhankelijke bemiddelaar boven de partijen stellen. Daarom kunnen winkeliers makkelijk koppelingen leggen met derde partijen, om te beginnen met PayPal en Shopify. Shopify voor voorraad- en ordermanagement en PayPal en Shopify voor het verwerken van betalingen. Meer opties tot integratie met derden volgen nog.

De techreus kan de databronnen van tal van zijn diensten aan elkaar koppelen voor een goede winkelervaring. Dat varieert van productsuggesties, de aanwezigheid van fysieke verkopers in de buurt maar bijvoorbeeld ook iets simpels als de wijze waarop zoekresultaten in Search verschijnen. Van elke gebruiker, en binnenkort dus ook elke shopper, kent het demografische gegevens, zoek- en leefgedrag, real time locatie, sociale cirkels en intenties en verlangens.

Dit zijn voor Google grote stappen om een achterstand op transactioneel terrein, e-commerce voor derden, in te halen. Een uniform platform heeft het nog niet, maar waar Google lange tijd dwaalde is het nu bezig met gericht zoeken naar de juiste vorm.

Foto: vagueonthehow (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Robert - Webresultaten

Hallo Erwin, aantal zaken kloppen niet en dan doel ik op de “Producten aanbieden in de Amerikaanse Google Shopping is sinds april gratis en in juni werden de producten in deze feeds gratis opgenomen in Search” Sorry dat ik dat zo moet zeggen: https://webresultaten.nl/gratis-google-shopping-2/

Erwin Boogert

Je hebt gelijk hoor. Gratis bestaat in deze omgeving natuurlijk niet en ergens zal reclamegeld betaald worden.

Als ik het goed begrijp is de situatie na jouw blog wel enigszins veranderd in de zin dat resultaten niet enkel meer in het tab Shopping verschijnen, maar ook in reguliere search. Zie je dat ook al in Nederland of elders buiten de VS?

Robert - Webresultaten

Hi Erwin, klopt; situatie is iets veranderd met de Search erbij, alleen in “Europa” zie ik dat nog niet. De meeste Google Shopping vertoningen en kliks zijn niet in het tabblad “Shopping” zelf, maar in de gewone zoekresultaten (tabblad “All”) en de “Afbeeldingen”, plus sinds kort ook een klein beetje in Youtube. Heb wat andere specialisten gesproken en wij schatten in dat circa 10% van de kliks uit uit het tabblad “Shopping” komen, waarbij dan dus ook nog eens de betaalde vermeldingen daar boven de gratis vermeldingen staan. het aandeel echt gratis is dus kleiner dan dat.

Erwin Boogert

Nuttige aanvulling. Dankjewel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond