Deel dit artikel
-

Google helpt kleinere nieuwsuitgevers met digitale strategie

In verscheidene Europese landen begint Google aan zogeheten Digital Growth-programma, als onderdeel van zijn Google News Initiative. Het techbedrijf helpt kleinere uitgevers met hun digitale transitie door gratis kennis te delen.

De workshops en persoonlijke sessies worden gegeven in samenwerking met FT Strategies en WAN-IFRA. Ze zijn bedoeld voor bedrijven in Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn Europa’s grootste landen qua inwonersaantallen.

In essentie helpt Google de nieuwsbedrijven met het vestigen en vergroten van hun online aanwezigheid. Dat betreft hun site en apps. Vervolgens wordt het bereik en het publiek onder de loep genomen. Dat heeft te maken met de distributiekanalen van derde partijen. In het geval van Google gaat het dan om AMP, News, Search, YouTube en mogelijk ook Assistent. Ook zullen ze gratis sessies over exploitaite niet belangeloos zijn, want Google verdient miljarden met diensten als AdSense en Doubleclick.

Dit programma begint in Europa en zal daarna buiten deze regio worden aangeboden.

Met het Google News Initiative investeert het techbedrijf in innovatieve technische projecten om de uitgeefwereld te helpen digitaliseren. Mediabedrijven wordt verteld welke digitale middelen er bestaan voor hen en hoe ze deze moeten inzetten. Daarnaast investeerde Google reeds tientalle miljoen euro’s in Europese vernieuwingsprojecten en hielp het in de eerste fase van de coronacrisis zo’n 5.300 lokale nieuwsbedrijven met gratis tijdelijk gratis reclamebudget.

Foto: Steve Bowbrick (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond