Deel dit artikel
-

Google in trek als banensite

Traditionele vacaturesites krijgen steeds meer concurrentie. Met name Google is sterk aan het opkomen, zo stelt onderzoeksbureau Intelligence.

Net als in 2005 en 2006 is Monsterboard.nl ook in 2007 de meest gebruikte vacaturesite, gevolgd door Werk.nl en Nationalevacaturebank.nl. Dit blijkt uit de resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) onder 8.750 personen over het eerste half jaar van 2007. Maar het meest opmerkelijke stijger is Google. Onderzoeksbureau Intelligence Group vermoedt dat de zoeksite sneller en makkelijker toegang biedt tot banen dan dat afzonderlijke sites. Jobnews.nl (de oudste vacaturesite van Nederland) en Totaljobs.nl maken niet langer deel uit van de Top 10.

Monsterboard.nl zet de stijgende lijn van de voorgaande jaren door en groeit met 30 procent in voorkeur ten opzichte van 2006. Vorig jaar namen de nummers  twee en drie wat meer afstand van elkaar, maar in 2007 kruipen ze weer dichter naar elkaar. Daarmee is de strijd om de tweede vacaturesite van Nederland nog altijd niet beslist. Waar Werk.nl nagenoeg constant blijft ten opzichte van 2006, blijkt Nationalevacaturebank.nl in voorkeur te stijgen.

De grootste stijgers in de Top 10 zijn evenwel Intermediair.nl en Randstad.nl. In de Top 50 van meest gebruikte vacaturesites zitten nog meer stijgers. Zo is Gemeentebanen.nl van de 25ste naar de 15de plaats gestegen, groeide Academictransfer.nl van 41 naar 30 en is Werkenbijdeoverheid.nl inmiddels de Top 10 binnengekomen.

Intussen is ook Speurders.nl van De Telegraaf begonnen met een gratis banenrubriek. Alle vacatures die op Vacaturekrant.nl geplaatst worden, de nummer zes uit de Top 10, worden automatisch doorgeplaatst op Speurders.nl. Vacaturekrant.nl zal daardoor straks hoger in de Top 10 eindigen.

Opvallend is dat bijna alle vacaturesites in de Top 10 in percentage gestegen zijn. Dit lijkt het toenemende belang van vacaturesites in het oriëntatiegedrag van werkzoekenden te onderstrepen. Een trend die zich lijkt door te zetten is de opkomst van vacaturesites die zich specialiseren in een specifiek deel van de arbeidsmarkt, zoals bijvoorbeeld de overheid, de zorg of de werving van wetenschappelijk personeel.

1. Monsterboard (18.6 procent)
2. Werk.nl (11.4)
3. Nationalevacaturebank.nl (9.65)
4. Jobtrack (6,9)
5. Intermediair.nl (4,3)
6. Vacaturekrant.nl (2,7)
7. Google.nl (1,9)
8. Stepstone.nl (1,9)
9. Randstad.nl (1,8)
10. Werkenbijdeoverheid.nl (1,4)

Deel dit bericht

2 Reacties

Martijn

Ik lees eerder uit het onderzoek dat Google als 'oritatiekanaal' steeds meer in trek is en dat de grote vacaturesites steeds meer concurrentie krijgen van sites die zich op een specifiek deel van de arbeidsmarkt richten. Bouwvacatures.nl is hier al enkele jaren een goed voorbeeld van en ook sites als Medivacature.nl, Techniekvacaturebank.nl en Mediavacature.nl doen het erg goed.

Mathijs van Abbe

Het is voor multinationals heel erg aantrekkelijk om vacatures direct daar aan te bieden waar de orienterende werknemer zijn of haar zoektocht begint. En dat is vaak bij de zoekmachines. Als je zoekt op een vacature / functie zie je dat de grote vacaturebanken daar adverteren en de leads vandaan halen, dus waarom zou een bedrijf er niet zelf haar vacatures communiceren. Betaald wordt via pay per click of straks zelfs via pay per action, dus conversie en kosten zijn zeer inzichtelijk.  Toading biedt interessante mogelijkheden voor bedrijven die meer dan 100 vacatures hebben. Kijk voor meer informatie op Toading.com. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond