Deel dit artikel
-

Google koopt Europees B2B e-commerceplatform

Google koopt het B2B e-commerceplatform Pointy uit Dublin voor een bedrag van rond de zeventig miljoen euro. Het bedrijf levert hardware waarmee retailers hun voorraden kunnen digitaliseren voor opname in een webwinkel.

De overname, die Pointy zelf meldt, is een volgende stap in Googles retailstrategie. De zoekgigant wil ondernemers in winkelstraten meer digitale hulpmiddelen bieden zodat ze behalve reclame bij Google kopen, ook hun assortiment via de zoekmachine presenteren of zelfs verkopen.

Pointy uit Dublin ontwikkelde een kastje waarmee winkeliers hun voorraden kunnen scannen, via de barcode, en deze automatisch uploaden naar een webwinkel. Tot op heden is dat een eigen pui op het domein van Pointy, maar het ligt voor de hand dat Google die rol gaat overnemen. In de nieuwe situatie is Google de eigenaar van de schappen en betaalt de winkelier voor het gebruik daarvan.

De zoekgigant legt hiermee weer een stukje in het grote puzzel van diensten om te kunnen concurreren met Amazon en toenemende mate ook Shopify. Die leveren een complete infrastructuur voor winkeliers. Google kan alleen zoekend publiek doorsluizen. In de toekomst wil het ook buiten de VS daadwerkelijk het transactionele platform zijn. Dat is een van de redenen dat afgelopen najaar Google Express werd opgeheven en geïntegreerd in Shopping.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond