Deel dit artikel
-

Google lanceert persoonlijke zoekmachine voor mode

Boutiques.com is de nieuwe zoekmachine van Google waar modeliefhebbers persoonlijk advies krijgen, op basis van algoritmes. Het zoeken gebeurt onder meer op basis van visuele kenmerken.

Op Boutiques.com zoekt de gebruiker niet zozeer op specificaties zoals dat gebeurt bij producten als een digitale camera, maar op visuele kenmerken, als bijvoorbeeld ‘gele jurk’ of ‘bruine leren tas’. Niet verrassend, aangezien Google in augustus nog de visueel georiënteerde productvergelijker Like.com kocht. Ook kan er gefilterd worden op een flink aantal kenmerken als genre, merk, designer, kleur, vorm en meer.

Vindt de gebruiker een bepaald item leuk, maar staat bijvoorbeeld de kleur haar niet aan, dan wordt een foto van dat product geanalyseerd op kleur, vorm en patroon om soortgelijke producten te vinden, die net iets anders zijn.

Volgens Google zoekt de consument anders naar ‘soft goods’. Het gaat voor een groot deel om het ontdekken van producten en niet zozeer om harde specificaties. Naast het zoekgedeelte bestaat de site daarom ook uit verschillende ‘boutiques’ waarin bekende sterren en belangrijke mode-bloggers kleding uitstallen om zo een voorbeeld geven van hun stijl. Gebruikers kunnen deze boutiques volgen, of zelf een boutique aanmaken. Via een tool wordt de consument door een aantal vragen en plaatjes geleid, waarna een persoonlijke stijl naar voren komt. Op basis hiervan worden weer persoonlijke mode-adviezen gegeven, of andere boutiques aanbevolen die gelijk zijn aan de smaak van de gebruiker.

Is de persoonlijke stijl van de gebruiker in kaart gebracht, dan geeft Google op basis van algoritmes, advies over mode-producten die interessant kunnen zijn.

Wanneer een consument een product wil kopen, wordt zij doorgeleid naar de betreffende webwinkel waar het te koop is. Hierbij wordt een cpc-verdienmodel gehanteerd.

Het initiatief richt zich nu enkel nog op vrouwen en de Amerikaanse markt, maar dit wordt op termijn uitgebreid.

Bron foto: yunguyen666 (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond