Deel dit artikel
-

Google lanceert YouTube Music en Premium in Nederland

YouTube brengt vandaag zijn nieuwe muziekstreamingdienst YouTube Music in Nederland uit. Ook komt er een advertentieloze versie van de videodienst vanaf vandaag in Nederland beschikbaar.

Behalve een videosite is YouTube voor een hele generatie ook een jukebox of een streamingdienst die zich in werking laat vergelijken met Spotify. Ze zetten de app aan, dopjes in de oren en spelen hele playlists af. Dat luistergedrag ligt aan de basis van de vandaag gelanceerde betaaldiensten.

YouTube Music is een aparte mobiele app en desktopspeler. De gratis versie mengt reclames door de muziek heen. De premiumversie, die tien euro per maand kost, bevat geen commerciële boodschappen. Ook kunnen appgebruikers liedjes op de achtergrond beluisteren, de app dus wegvegen, en muziek downloaden voor offline gebruik.

Voor twee euro extra wordt ‘de gewone YouTube’ van reclame ontdaan.

De Nederlandse lancering van deze abonneediensten is onderdeel van een internationale uitrol.

YouTube Music en Premium vallen in Googles boekhouding onder het kopje ‘Other Revenues’. Dat omvat ook alle omzet uit Cloud, Playstore en hardware. De post ‘Other Revenues’ groeide in het recentste kwartaal met 37 procent tot 4,4 miljard dollar en is nu goed voor 13,5 procent van de concernomzet.

Een recensie van de muziekapp:

Foto: Veld Music Festival (cc)

Dit bericht is 44 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond