Google legt nieuw afrekenmodel voor reclame op
Google gaat een nieuw afrekenmodel opleggen aan reclame- en marketingbureaus die met Ad Manager werken. Bij displayreclame, commercials met beeld, gaat Google over op first price auctions.
Na het nieuwe systeem te hebben beproefd in de afgelopen zes maanden gaat Google volgende week groots over. Alle partnerbedrijven die Ad Manager gebruiken, moeten het nieuwe prijsmodel gaan hanteren. Dat is goed nieuws voor uitgevers, maar minder voor de adverteerder.
De eerste ervaringen bevestigen de theorie dat uitgevers meer geld verdienen met hun bannerruimte. Binnenkort krijgen zij toegang tot een zogeheten Bid Data Transfer-bestand. Daarmee kunnen uitgevers, zoals bijvoorbeeld De Persgroep, het hele spectrum aan biedingen analyseren. Met dat soort inzichten kunnen ze eventueel contact met adverteerders leggen om samen verder tot zaken te komen.
Adverteerders die met Ad Manager werken gaan daadwerkelijk de prijs betalen die ze bieden als ze hun interesse tonen in een reclameplekje op een website. Nu is het nog zo dat adverteerder A tien euro kan bieden en adverteerder B bijvoorbeeld drie euro. Bedrijf A wint dan en betaalt drie euro plús een cent: de tweede prijs met een minimale premie erop. In de nieuwe situatie moet adverteerder A daadwerkelijk die tien euro afrekenen.
Google stapt hiermee af van de zogeheten second price-veilingen, het afrekenmodel waarmee Google groot geworden is. Dit heeft geen effect op de werking van AdWords, AdSense of YouTube.
Foto: Matthew Paul Argall (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Wendy Maring - MINC Groep
Thanks Erwin !