Deel dit artikel
-

Google maakt Europese politieke reclame-uitgaven inzichtelijk

CDA Doetinchem heeft sinds maart 2019 vijftig euro uitgegeven aan 35 tekst- en beeldadvertenties bij Google. Dat is af te leiden uit het politieke transparantierapport dat het technologiebedrijf zojuist heeft gepubliceerd.

Het online rapport, hier te bekijken, laat precies zien hoeveel geld in welke landen is uitgegeven aan politieke reclame op Google-sites en op sites waar Google de reclameruimte exploiteert. Ook het bereik wordt, bij benadering, weergegeven.

Op CDA’s Henk Jan Ormel na moeten Nederlandse politici hun campagne voor de aanstaande Europese verkiezingen kennelijk nog beginnen.

In België, zo laat het net gepubliceerde transparantierapport zien, staan de politieke partijen al wel in campagnestand. Zij gaven een kleine 20.000 euro uit bij Google aan internetreclame. Daarbij valt op dat er een aantal uitingen van de Nieuw-Vlaamse Alliantie zijn geweigerd door Google. Het is niet te zien wat is geweigerd.

Sinds maart gaven partijen voor iets meer dan een half miljoen euro uit aan Google-reclame. Het zwaartepunt ligt tot op heden duidelijk in Finland en Spanje. Die zijn samen goed voor drie kwart van alle bestedingen tot vandaag.

Het rapport moet inzichtelijk maken in welke mate politieke partijen zelf budgetten bij internetbedrijven, Google in dit geval, uitgeven om de publieke opinie te beïnvloeden. Hoe geaffilieerde personen en instanties of andere sympathisanten hun budgetten voor beeldvorming besteden, weet het techbedrijf niet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond