Deel dit artikel
-

Google Mobiel verkiest het web boven applicaties

“De webbrowser is bij onze mobiele ontwikkelingen vehikel nummer één. Enkel als iets niet in de browser werkt, maken we er een downloadbare applicatie van.” Mobiele besturingssystemen spelen de tweede viool.

Afgelopen week tijdens het Mobile World Congress in Barcelona herhaalde Vodafone-topman Arun Sarin zijn oproep om het aantal mobiele besturingssystemen terug te dringen. Dertig à veertig besturingssystemen besturingssystemen is te veel, vindt hij. Ontwikkelaars kunnen zich niet focussen op één of enkele systemen. Dat gaat ten koste van de groei van het mobiele internet.

Google kiest een heel andere invalshoek. Het bedrijf heeft immers geen achtergrond in de telecomindustrie maar in het web. Daarom is het eenvoudiger in staat om snel een dienst te lanceren en verfijnen.

Gummi Hafsteinsson, senior product manager voor mobiele producten, licht aan Emerce toe: "De web browser is voor ons nummer één. Daarmee kunnen we het merendeel van onze diensten afleveren bij de consument. Alleen voor een dienst als Google Maps moéten we een downloadbare applicatie maken, omdat die moeilijk via de browser te verspreiden is."

Google en andere webbedrijven hebben hiermee een voorsprong op telecombedrijven. Mobiele aanbieders beginnen nu pas een idee te krijgen van het soort diensten dat hun klanten willen gebruiken via mobiel internet. Daarom sluiten ze partnerschappen af met bedrijven als Yahoo, Google, MySpace en Microsoft. Maar het exclusieve distributierecht hebben de operators op dit terrein niet.

Hafsteinsson, verantwoordelijk voor de mobiele uitvoeringen van onder meer Maps, Mail, Reader en Picasa, ziet het gebruik van mobiel internet hard toenemen. "Een voorbeeld: eind december brachten we een versie van Google.com die speciaal is geoptimaliseerd voor de iPhone. Gebruikscijfers mag ik niet noemen, maar het gebruik ging als een pijl de lucht in."

Een verklaring voor de plotselinge vraagexplosie naar mobiele diensten is eenvoudig voor  de geboren en getogen IJslander. "Alles klopt nu. De toestellen zijn er, de mobiele netwerken hebben de capaciteit om aan de vraag te voldoen en de data-abonnementen zijn betaalbaar. Aan ons nu de taak om hier voordeel van te nemen en onze diensten zo breed mogelijk aan te bieden."

Geld verdienen staat bij het technologiebedrijf niet voorop bij de mobiele ontwikkelingen. "Eerst wordt een dienst uitontwikkeld, zoeken we manieren om het te vercommercialiseren. In Gmail Mobiel, bijvoorbeeld, zitten geen advertenties. Ook bij mobiele zoekresultaten zie je niet per se reclame. Dat hangt af van de vraag of er advertenties rondom de zoekopdracht zijn verkocht en van de vraag of mobiele advertenties al mogelijk zijn in het betreffende land. Rondom mobiel zoeken leveren we nu in 27 landen een advertentiedienst."

Behalve de zoekmachine en Gmail zijn ook Rss-lezer Google Reader en fotodienst Picasa populair onder de mobiele gebruikers. Met name die laatste twee had Hafsteinsson niet verwacht. "Verder is het mobiele gebruik een goede afspiegeling van wat er op het vaste web gebeurt."

Uit de vele toespraken tijdens het Mobile World Congress bleek dat veel operators inzien dat het mobiele web en andere mediadiensten de weg naar de toekomst zijn. Klanten vragen er om. Maar of en hoe de bedrijfsmodellen van de telecomaanbieders zullen evolueren werd nergens duidelijk. Nog oncomfortabeler gingen operators om met nieuwe hypewoorden als ‘lokatie, profielen en aanwezigheidsinformatie’. Hun netwerken maken aanpalende diensten mogelijk, maar wie er hoe geld mee verdient wordt wellicht volgend jaar wat duidelijker.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Brackel

Als voorzitter van het Nederlandse 'Open Mobiel Internet initiatief' (OMI) sluit ik me geheel aan bij de constateringen in dit artikel, namelijk:- de flatfee's en beschikbaarheid van Google Search op de mobiele portals van de operators zijn nagenoeg de laatste belemeringen die weggenomen zijn om 'internet op je mobiel' groots te gaan gebruiken – de browser is idealiter de technologie die applicaties distribueert aan consumenten. OMI ondersteundt de xHMTL Mobile Profile standaard- in 2007 zijn de page views bij de meeste OMI leden grosso modo verdubbeld met ca 1/3 meer unieke gebruikers.- in 2008 werkt OMI in samenwerking met operators aan mobiele payments, location based services en zelf opgelegde gedragsregels. Met de huidige groei cijfers zal het mobiele internet over 2 jaar een significant platform zijn voor internet diensten. Denk daarbij vooral aan toegang tot internet dat COMPLEMENTAIR is aan het vaste internet. 'Mobiele relevantie' dwz. tijd en plaats zijn bepalend voor succesvolle toepassingen. Paul Brackelvoorzitter OMI  -

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond