Deel dit artikel
-

Google+ nadert Twitter, groter dan NOS en ABN AMRO

Facebook is mobiel de absolute topper in Nederland, gevolgd door WhatsApp en YouTube. Niet verrassend. Wel verrassend is dat ‘spookstad’ Google+ op de vijftiende plaats van meestgebruikte apps staat, nog voor de NOS en ABN AMRO.

Dat blijkt uit de eerste Mobile Top 100 die de analytici van Wakoopa uit Amsterdam samenstelden. Deze mobiele toplijst zal vanaf vandaag iedere maand worden gepubliceerd. Hij vertelt welke honderd apps en honderd sites in Nederland het meest worden gebruikt op mobiele telefoons en tablets.

Het eerste onderzoek laat zien dat Facebook en dochterbedrijf WhatsApp met hun apps absoluut de grootste zijn. Geen ander bedrijf heeft in Nederland een bereik van boven de vijftig procent, behalve die twee. De profielensite heeft een bereik van 69,9 procent (7,2 miljoen mensen) en de chatapp 54,3 procent (5,6 miljoen gebruikers).

De posities drie tot en met zes worden door Google bezet met Search, Maps en Mail. Google+ staat op plaats vijftien met een bereik van 1,9 miljoen Nederlanders per maand. Dat is net iets minder dan Rabo Bankier (plaats 11), Twitter (12), Buienradar (13) en Marktplaats (14).

Wakoopa hangt ook cijfers aan het bereik van het mobiele web. Het maandelijkse rapport maakt immers een onderscheid tussen bereik van apps en websites. Het bereik van het mobiele web is een paar procent groter dan dat van de grootste apps. De top tien sites bereik elk drie miljoen Nederlandse internetters, oplopend tot 7,9 miljoen voor de leider van het klassement, Google.nl.

Simon van Duivenvoorde reageert vanuit New York: “De data wordt verzameld op basis van een TNS NIPO-panel van vijftienhonderd Nederlanders die hun mobiele devices hebben uitgerust met de trackingtechnologie van Wakoopa. Hiermee wordt passief het gebruik van apps en bezoek aan websites geregistreerd.”

Foto:
Álvaro Ibáñez
(cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

CowboyTim

Niet verwonderlijk als Google de dienst Google+ aan elke dienst van Google (zoals YouTube) heeft gekoppeld.

Daarnaast zijn bedrijven haast geforceerd om gebruik te maken van Google+ vanwege vindbaarheid in Google.

KoalaBear

@CowboyTim:
Dat laatste is niet echt aangetoond of een verschil voor gevonden m.b.t. SEO. Wel natuurlijk sinds ‘kort’ met Infograph een extra blok.

Brendan Thesingh

@CowboyTim Er staat dat het de 15de *meestgebruikte” app is. Dus het gaat niet om installaties, maar daadwerkelijk gebruik.

CowboyTim

@Brendan,

Als je een reactie op YouTube plaatst, dan gebruik je ook Google+. Je gebruikt het dus, zonder dat je eigenlijk weet dat je het gebruikt.

KoalaBear

@CowboyTim:
Klopt, alleen gebruik je dan de app niet.

@CowBoyTim

Wat @koalabear zegt. De app wordt dus gebruikt, het gaat niet om de inlog die G+ ook is voor YouTube. Overigens is het G+ account na dat van facebook het meestgebruikte om op sites van derden in te loggen. Als het wel om die inlog zou gaan dan zou de G+ app waarschijnlijk dezelfde grootte hebben als gmail.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond