Google Nederland begint test AdSense mobiel

Google Nederland wil eigenaren van mobiel-websites geld laten verdienen met tekstadvertenties. Daartoe bereidt het momenteel een proef voor. Hoewel Google op het vaste web stopte met een ‘click to call’-functie lijkt deze wel onderdeel van de Nederlandse proef.
Het Nederlandse filiaal van Google bereidt de eerste proeven voor met een mobiele versie van AdSense. AdSense is Googles advertentieprogramma waarbij site-eigenaren loze ruimte kunnen laten opvullen met tekstadvertenties en deel van de klikomzet krijgen.
Nederlandse uitgevers benaderd
Google benadert momenteel eigenaren mobiele websites met de vraag of ze mee willen doen aan de mobiele proef. Deze uitgevers zien in hun AdSense-overzichtspagina een extra paragraaf die verwijst naar mobiele advertenties. De begeleidende tekst, met een ronkend anglicisme: "Ontgrendel de opbrengstmogelijkheden van uw mobiele site met gerichte Google-advertenties."
Anders dan bij de 'vaste' versie van AdSense ontvangt de uitgever geen Javascript-code om in zijn site te verwerken. Met, bijvoorbeeld, een brokje PHP-code wordt de advertentie extern aangeroepen.
Click to call
Adverteerders die aan de proef meedoen, krijgen de optie hun telefoonnummer in de tekstadvertenties te verwerken. Mobiele surfers die daarop klikken, kunnen direct de betreffende adverteerder aan de lijn krijgen. Het is niet duidelijk of dat via de reguliere telefoonverbinding loopt of, eventueel, via een VoIP-programma.
Details zoals de duur en reikwijdte van de mobiele AdSense-proef zijn niet bekend. Googles Europese hoofdkantoor zegt: "We reageren niet op speculaties en geruchten uit de markt."
In de Verenigde Staten begon Google in juli 2007 met mobiele AdSense-experimenten.
Het zoekbedrijf ziet het gebruik van zijn mobiele toepassingen, zoals Gmail en Google Maps, in Amerika wekelijks met 40 tot 50 procent stijgen. De introductie van Apples iPhone zou hier een wezenlijke bijdrage aan leveren.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond