Deel dit artikel
-

Google+ opent deuren voor bedrijven

Google heeft het eigen sociale netwerk uitgebreid met pagina’s voor bedrijven. Waar het bij personen op het netwerk mogelijk is andere gebruikers zonder toestemming aan cirkels toe te voegen, mogen bedrijven pas iemand toevoegen, nadat de gebruiker het bedrijf aan een cirkel heeft toegevoegd.

Met andere woorden, bedrijven of instellingen kunnen gebruikers niet ongevraagd berichten sturen.

De zakelijke pagina’s van Google zijn bedoeld voor merken, producten, bedrijven, plekken en groepen. Een persoonlijk profiel op Google+ heeft soortgelijke functionaliteiten als die van een zakelijk account. Zo kunnen andere gebruikers in verschillende cirkels ‘weggezet’ worden. Daarmee kan verschillende soorten content met deze meerdere cirkels gedeeld worden. Ook is er de mogelijkheid een videogesprek te starten.

Op een zakelijke pagina staat het delen van informatie en updates standaard op openbaar, waar dit bij persoonlijke profielen niet zo is.  Er kan ook geen informatie gedeeld worden met cirkels van vrienden. De pagina’s voor bedrijven hebben een +1-knop en een ‘Voeg toe aan cirkel’-knop.  Met de tweede knop wordt het voor de eigenaar van een zakelijke pahgina mogelijk de gebruiker updates en berichten te sturen. De +1-knop lijkt weinig meer te doen dan de +1-knop zoals die nu op externe websites te vinden is.

Opvallend is ook de mogelijkheid waarbij in de zoekmachine van Google gezocht kan worden op +bedrijfsnaam, als bijvoorbeeld +Angry Birds, waarna de gebruiker direct terecht komt op de Google+-pagina van Angry Birds. Het zou voor bedrijven een makkelijke manier om op andere uitingen aan te geven hoe hun Google+-bedrijfspagina gevonden kan worden. Eenmaal aangegeven, kan deze zoekopdracht in Google ook zorgen voor een directe connectie met het bedrijf, dat wil zeggen, de gebruiker voegt het bedrijf met het intypen van de zoekopdracht direct toe aan een cirkel.

Toen Google+ werd gelanceerd, vroeg Google bedrijven nog geen profiel aan te maken, maar te wachten. Inmiddels heeft Google laten weten dat Google+, iets meer dan 100 dagen oud, 40 miljoen gebruikers heeft. Hoeveel daarvan actief zijn, is niet bekend.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Arjan

Bedrijven weten nu al niet wat ze moeten met het sociale netwerk, laat staan dat ze google+ gaan gebruiken, dat duurt nog een jaar…..if even ….

Sewdath Ritoe

Arjan,

mee eens. Grote merken zullen snel hun pagina claimen, maar bij de rest van de bedrijven gaat dat ongetwijfeld een stuk langzamer. Onze Facebook studie liet zien dat nog geen kwart van de restaurants in Nederland daar een pagina had aangemaakt.In andere branches ligt dat nog lager. Het kan dus nog even duren voordat dit een doorslaand succes is.

Robin

Plus dat er nog relatief weinig gebruikers erg actief zijn op Google plus. Dit zal ook wel even duren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond