Deel dit artikel
-

Google overweegt AI-search achter betaalmuur te zetten

Google onderzoekt of het bepaalde door AI gedreven zoekfuncties achter een betaalmuur kan zetten.

De beslissing daartoe zou een nieuw verdienmodel vormen voor de gelijknamige zoekmachine. Vanuit het perspectief van de gebruiker zou er een ‘gewone’ zoekmachine zijn en een geavanceerde versie.

Zakenkrant Financial Times vernam deze overweging binnen het techconcern van drie bronnen. Of en wanneer ‘premium AI Search’ daadwerkelijk wordt uitgebracht is allerminst zeker.

Wat de kenmerken van deze geavanceerde versie exact zouden zijn, is niet duidelijk. Wellicht gaat het om een variant op ‘Google Search Generative Experience’. Deze nieuwe interface met ántwoorden, dus geen blauwe klikbare linkjes, zijn in de VS onderdeel van een proef. Gebruikers van Perplexity AI zijn hier reeds mee bekend, maar dan zonder de reclameberichten naast het antwoord. Bij Google zou ook in de premiumversie wel reclame worden getoond.

Mogelijk wordt de AI-searchmachine onderdeel van Google One wel reclame, de particuliere abonneedienst die extra opslag en andere features geeft voor een prijs vanaf twee euro per maand. Daar maken nu ruim honderd miljoen mensen gebruik van.

Het is de vraag of AI-search meer winst oplevert of enkel de kosten van AI dekt.

Google boekte vorig jaar een omzet van 175 miljard dollar uit diensten rondom zijn zoekmachine.

Foto: bruce mars op Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond