Deel dit artikel
-

Google overweegt privacy sandbox in Chrome browser

Google overweegt een zogeheten privacy sandbox voor de Chrome browser. Die zou gepersonaliseerde advertenties moeten toelaten en toch de privacy van gebruikers kunnen beschermen.

De weerstand tegen zogenoemde tracking cookies van adverteerders is inmiddels zo sterk toegenomen, dat Google een compromis zoekt, zonder twijfel uit lijfsbehoud. Het bedrijf ontleent immers nagenoeg zijn volledige omzet aan advertentieverkoop.

Google waarschuwt dat de inkomsten uit advertenties met 52 procent dalen als ze niet gepersonaliseerd kunnen worden. En dat uitgevers en sitebeheerders, aan wie Google uitbetaalt, dat ook gaan merken.

Het idee is ontleend aan de zogenoemde security sandbox, die in browsers malware tegenhoudt. Individuele gebruikers worden door de sandbox niet herkend. Gebruikersgegevens worden geanomimiseerd en ondergebracht in grotere groepen voordat ze met websites en adverteerders gedeeld worden.

De privacysandbox moet ook fingerprinting tegengaan, waarbij gebruikers aan de hand van hardware-instellingen of gebruikte lettertypen worden herkend.

Google wil de sandbox niet alleen ontwikkelen. Met anderen moet webstandaarden worden aangepast en Google geeft toe dat het overleg met betrokken partijen nog vele jaren kan duren.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond