Deel dit artikel
-

Ook Google wil reclameblokkade op mobiel

Google onderzoekt hoe het kan voorkomen dat adverteerders via websites en apps profiel- en gedragsdata verzamelen van gebruikers. Het begeeft zich daarmee in de voetsporen van Apple, dat zich toont als streng in de leer wat de privacybescherming betreft.

Het moet nog maar blijken of Google net zo strikt als Apple zal zijn in de reclameblokkade in Android. Immers, Apples verdienmodel is het verkopen van hardware. Dat van Google is het exploiteren van gemeten gedragingen en intenties via reclame. Dat druist in tegen het idee van privacybescherming, maar de techgigant merkt dat de klant erom vraagt en moet ergens toegeven.

In een verklaring aan persbureau Bloomberg laat Google weten dat het zoekt naar betere methoden van privacybescherming, maar met behoud van het ecosysteem voor adverteerders.

Onlangs presenteerde het concern nog zijn plannen voor een nieuw reclamesysteem in webbrowser Chrome. De zogeheten FLoC-API wordt gepubliceerd met het verschijnen van Chrome versie 90. Het werkt, zoals we hier uitleggen, met algoritmes in de browser en generieke doelgroepanalyses en targeting, via API’s, in Googles cloud.

Sinds Apple de plannen voor een reclameblokkade in iOS14 presenteerde, staat Facebook op zijn achterste benen. De profielensite kan mobiele gebruikers op Apple-apparaten niet meer tracking en ziet dus zijn inkomsten bedreigd. Onlangs publiceerde het een paginagrote advertentie waarom dat toch een heel slecht idee is en gaat binnenkort met berichtjes strooien om zijn gebruikers vooral aan te moedigen om via iOS wel privé gegevens met hen te delen. Apple laat de keuze aan zijn klanten en zet de instellingen standaard op opt-in.

Foto: Brad Folkens (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond