Derp

Google Shopping open voor Nederlandse webwinkels

Nederlandse webwinkels kunnen hun assortiment naar Googles productvergelijker Google Shopping gaan uploaden. De deuren staan open. Consumenten moeten nog een paar maanden wachten voordat ze de concurrent van Bol.com Plaza, Beslist.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl kunnen gebruiken.

Eerder vanmiddag maakte Google bekend dat het voor webwinkeliers in Nederland, Spanje en Italië de deuren van zijn Merchant Center opent. Eigenaren van online shops kunnen daar hun data feeds uploaden naar Google. Zo komen hun producten met hyperlink en prijsvermelding in de organische zoekresultaten wanneer een consument een relevante zoekopdracht uitvoert.

Het is nog niet bekend wanneer Nederlandse consumenten Google Shopping kunnen gaan gebruiken.

In Duitsland, Engeland en Frankrijk opende de zoekmachine voor producten halverwege 2010 reeds de digitale deuren.

Google positioneert zijn nieuwe zoekmachine niet als een productvergelíjker, maar als een productzoékmachine. Op de pagina met zoekresultaten ziet de Google-gebruiker afbeeldingen en productinformatie over het gezochte item maar ook welke winkel het tegen welke prijs verkoopt en welke recensies er over dat product elders verschenen. De verwijzingen naar de schappen van de webwinkels zijn gratis.

Sinds de zomer heeft Google proactief al tientallen grote webwinkels benaderd met de vraag of ze hun data feeds gereed willen maken voor zoekmachine Google Shopping.

De nieuwe zoekmachine mag dan geen productvergelijker zijn, maar hij toont wel een generiek overzicht van webwinkels met hun prijzen. In die zin vervult Google Shopping dezelfde functie als sites als Beslist, Kieskeurig en Vergelijk.nl. Zij hebben elk rond de 10 procent bereik volgens de STIR-cijfers. Googles bereik ligt in Nederland boven de 90 procent.

Ook het nieuwe Bol.com Plaza kan zich in zekere zin ontwikkelen tot een concurrent voor Google Shopping. Immers, Bol.com stelt zijn site open voor de concurrentie. Zij mogen het grote bereik van Bol.com gebruiken om hun eigen producten aan de man te brengen. De Nederlandse webwinkel rekent een percentage over de aangebrachte omzet.

Google Shopping kan ook rekenen op kritiek van webwinkels. Immers, de zoekresultaten van Shopping verschijnen hoog op de eerste pagina met generieke zoekresultaten onder een apart kopje ‘Shopping’ of ‘Producten’. Google Nieuws, Maps, Images en Video bekleden reeds zo’n voorkeurspositie in de zoekresultaten. Wanneer Shopping-resultaten daarbij komen, zakt een deel van de organische zoekresultaten buiten het beeld van de eerste pagina. De winkelier die van de eerste pagina verdwijnt zal extra moeten investeren om dat verlies te compenseren, hetzij met SEO- hetzij met SEA-activiteiten.

Voorbeeld:

 

9 Reacties

“eren, hetzij met SEO- hetzij met SEO-activiteiten.”…… wellicht het volgende bedoeld? “eren, hetzij met SEO- hetzij met SEA-activiteiten.”

Je hebt gelijk, dankje. Ik corrigeer het.

Het ontsluiten van producten en productinformatie is een van de onderdelen van het platform Nieuwe Winkelen in de binnenstad dat wij in Veenendaal uitvoeren. Ik zou wel graag willen weten wie bij Google in Nederland voor deze dienst verantwoordelijk is, zodat we eens kunnen kijken in hoeverre we in kader van bovengenoemd project kunnen samenwerken.

Jan-Willem Janssen
Adviseur Innovatie van Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Eindverantwoordelijk voor project Nieuwe Winkelen in de binnenstad van Veenendaal.

Vooral voor kleinere webwinkels een prima manier om zonder te betalen voor kliks extra verkeer naar je site te sturen.

@Koen, Inderdaad een belangrijke zaak die ook alle seo’s horen toe te passen.

Vooralsnog zal Google Shopping alleen gebruikt kunnen worden voor elektronica. Dus niet iedere webwinkel kan hier gebruik van gaan maken.

@ roald, dat is jammer voor nu. Weet je hoe het uitrollen in andere landen is gegaan?

@Roald, hoezo voor elektronica, dat heb ik niet meegekregen?
Wij hebben onze feed in ieder geval al klaarstaan

Er staat nergens ook maar iets vermeld dat het alleen maar voor elektronica zal zijn.
De feed van ons net ingegeven, en alles netjes verlopen.
Er staat nu in afwachting van handmatige controle door een google medewerker.
Of dit nu ook echt kliks gaat genereren??? ik heb er mijn twijfels over, maar het magisch woord is hier “gratis” 😛

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug