Deel dit artikel
-

Google Shopping sluit aan op offline retail

Fysieke winkeliers kunnen komend voorjaar reclame gaan maken in Google Shopping. Zo kunnen zijn zoekende consumenten doorverwijzen naar de spreekwoordelijke winkel om de hoek.

Hiermee kunnen lokale retailers in het online domein qua zichtbaarheid gaan concurreren met webwinkels. Een consument die in Google een item zoekt krijgt in de zoekresultaten de keuze om een item online te bestellen of te gaan kopen bij een winkel in de buurt.

Tijdens de Friends of Search-bijeenkomst vorige week gaf Google Nederland enige toelichting op deze komende nieuwigheid. Dit werd voor Emerce opgetekend door expert-auteur Nils Rooijmans.

Wanneer een zoekende consument op de vermelding in Google Shopping klikt, wordt hij doorverwezen naar een webpagina die vertelt waar het product te koop is. Die klik kost geld. Andere acties op die zogeheten ‘local storefront’ zijn gratis.

De propositie klinkt als aantrekkelijk voor retailers die met digitale tegenhangers willen concurreren, maar daar betalen ze wel een prijs voor. En dat is niet enkel de prijs van de klik naar de ‘local storefront’.

Winkeliers moeten ook minimaal informatie over de prijs en hoeveelheid producten in hun offline assortiment.

Andere producten die Google Shopping over niet al te lange tijd introduceert zijn ‘Merchant Promotions’ en ‘Trusted Stores’. Laatstgenoemde is een kwalificatie voor webwinkels die superieure klantenservice en verzending aanbieden. Het is een programma waarin de pijlers klantenservice en betrouwbare verzending centraal staan.

Om daarvoor te kwalificeren moeten winkels extra informatie aan Google geven. In Amerika is dat bijvoorbeeld informatie over het aantal verzendingen, bezorgtijden, het aantal retourneringen en de afhandeling van klantvragen. Het is niet duidelijk of dat soort concurrentiegevoelige informatie ook in Nederland wordt geëist.

Foto: Moyan Brenn (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond