Deel dit artikel
-

Google steekt zoekmachine in het nieuw

Google begint een proces dat zijn zoekresultaten in de komende jaren compleet verandert. Dat kan grote gevolgen hebben voor zoekmachineoptimalisatie.

Amit Singhal van Google zegt tegen de Wall Street Journal dat hij in de komende maanden het proces begint om de zoekresultaten beter te laten aansluiten op de zoekvraag van zijn gebruikers.

Zoekopdrachten naar mensen, plaatsen en objecten leveren ultimo niet enkel een kale blauwe link op, maar ook informatie over ligging, hoogte, achtergrond en andere contextueel relevante zaken. De resultaten worden inhoudelijk verrijkt met informatie uit publieke databestanden.

Singhals beschrijving doet denken aan de wijze waarop de zoekmachine Wolfram Alpha werkt. Dat Engelse geeft geen links naar websites, maar concrete antwoorden op de vragen die het voorgelegd krijgt.

Zowel het uiterlijk als de werking van Google zullen hiermee veranderen. Het bedrijf ziet dit als een van de grootste vernieuwingen aan de zoekmachine van de afgelopen jaren. Welke impact dit zal hebben op de positie van sites op de resultatenpagina’s en, daarmee, voor zoekmachineoptimalisatie en -marketing, is nog niet te zeggen.

De Amerikaanse zakenkrant verneemt van een bron van tussen de tien en twintig procent van de zoekresultaten kan veranderen.

De aanstaande vernieuwingen vloeien voort uit de overname van het bedrijf Metaweb Technologies, dat informatie rondom objecten, personen en locaties als ‘kennisbundel’ kan weergeven.

Deel dit bericht

3 Reacties

Bas van den Beld

Ik verbaas me er echt over hoe dit bericht ‘blind’ is overgenomen van de Wall Street Journal door diverse Nederlandse media, niet eens zozeer hier, maar ook nu.nl en zelfs de Volkskrant.

Even voor de duidelijkheid: de Wall Street Journal heeft Singhal NIET zelf gesproken. Ze gaan af op een gesprek dat hij vorige week op SXSW had.

Wat de Wall Street Journal bovendien beschrijft is iets wat al jarenlang gebeurt. Google is stapje voor stapje bezig dit te doen, waarbij relevante en persoonlijke resultaten belangrijk zijn.

Had dit gister ook al opgemerkt op State of Search, (http://www.stateofsearch.com/wall-street-journal-hunches-on-google-changes-that-are-already-taking-place/). Vind het wel een goed voorbeeld van hoe iets ‘uit zijn verband’ wordt gerukt en ineens ‘nieuws’ is.

Nicky

Ik vraag me echt af of dit de SEO wereld zal beinvloeden. De in vorige Google Panda update (2011) werd al aangegeven dat kwaliteit belangrijker zou gaan worden. Bovendien werden overgeoptimaliseerde sites al hard aangepakt.

Of het nieuws hier echt nieuw is betwijfel ik. Dit is meer bedoeld voor websites die weinig kwalitatieve content leveren. Sites met veel waardevolle informatie hoeven zich totaal geen zorgen te maken.

Dave Kruizinga

Oud nieuws en misleidende kop voor een ontwikkeling die inderdaad al jaren aan de gang is (verrijking van zoekresultaten met o.a. images, video, ratings, social signals, locatie op mobiel, etc.) om meer informatie op de zoekresultaatpagina zelf te bieden.

Komt overigens wel een impactvolle update aan, ‘Google Search Plus Your World’, volgende stap in social/personal search.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond