Google tegen retailers: wacht niet met mobiel

Retailers die met de feestdagen niet zorgen dat ze klaar zijn voor mobiel, gaan de gevolgen daarvan zeker merken. Die waarschuwing gaf de Nederlander Martijn Bertisen mee op een e-commercecongres in Londen. Bertisen is hoofd retail voor Google in Engeland.

Vijftig procent van al het retailverkeer dat via Google tot stand komt, is al afkomstig van mobiele apparaten. ‘Retailers onderschatten mobiel omdat het desktopverkeer dat zij zelf krijgen groter is dan het mobiele verkeer. Maar wat je ziet is dat consumenten voortdurend schakelen tussen desktop en mobiel.’

Bertisen erkende dat de snelheid waarmee consumenten naar mobiel overstappen ook Google zelf heeft verrast en het moment waarop mobiel de desktop gaat inhalen niet ver weg meer is. ‘We hebben als Google echt intern drastische veranderingen moeten doorvoeren om mobiel gedrag te meten, maar ook om de gebruiker beter te bedienen met bijvoorbeeld geolocatie gegevens en weervoorspellingen.’

Desktop en mobiel zijn volstrekt twee verschillende werelden met eigen kenmerken. Bertisen adviseert webwinkels om snel te zijn met de ‘mobiele ervaring’: ‘Gebruik data, test en stel snel bij.’

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug