Deel dit artikel
-

Google+: Tien miljoen gebruikers in twee weken

Google heeft vermoedelijk een zwak punt geraakt in social media. Ondanks de dominantie van Facebook en Twitter weet Google met zijn nieuwe dienst Plus in twee weken een grote groep actieve volgers te verwerven. Over de cijfers achter de financiële kwartaalcijfers van de zoekgigant die nieuwe kunstjes leert.

Gisterenavond tien uur Nederlandse tijd presenteerde Google zijn financiële resultaten over het tweede kwartaal. Daarna nam de leiding van het bedrijf, zoals gebruikelijk, deel aan een telefonische vraag- en antwoordsessie met vertegenwoordigers uit de financiële sector. Tijdens die bijeenkomst deelde Google nog meer cijfers.

Tien miljoen mensen hebben zich ingeschreven voor Google+ en zij delen en ontvangen dagelijks 1 miljard items. De +1-knop waarmee gebruikers hun waardering voor een online item (tekst, foto of video) kunnen uiten wordt dagelijks 2,6 miljard keer getoond.

Het mobiele platform Android ziet nu per dag 550.000 activaties van nieuw verkochte toestellen. Dat zijn nu overwegend telefoons, maar vanaf dit najaar worden dat ook steeds meer tablets. “Dat is veel, ook naar Googles maatstaven”, zegt topman Larry Page. Er zijn nu in totaal 135 miljoen Android-toestellen in 400 varianten in omloop. Dat is 35 miljoen meer dan twee maanden geleden. Gebruikers van die toetsellen downloadden inmiddels 6 miljard apps, een verdubbeling ten opzichte van een aantal maanden geleden. Afgelopen week werd Android Market uitgebreid met de productcategorieën Video en Books.

Mobiele reclame op het AdMobnetwerk groeide buiten Amerika met een factor 3,5.

Over browser Chrome zei Page: “Het is de snelst groeiende browser. We hebben nu 160 miljoen gebruikers.” Hij is vaag wanneer hij uitlegt hoe zijn bedrijf geld gaat verdienen met de browser: “Dit soort consumentenproducten dat intensief wordt gebruikt kan uiteindelijk leiden tot nieuwe commerciële bedrijfsactiviteiten voor Google.”

Page ziet Google als een bedrijf dat drie productcategorieën in de schappen heeft: Search in de advertentieproducten, wat nu de motor achter de financiële ontwikkeling van het bedrijf is. Daarnaast zijn er de diensten die consumenten graag en intensief gebruiken: YouTube, Android en Chrome. En, als derde, zijn daar de nieuwe producten Google+, Commerce en Local.

De jongste cijfers uit de advertentietak van zijn bedrijf zijn groot en groeiend. Dagelijks serveert YouTube 3 miljard displayreclames uit. Eigen mediaproducties c.q. -uitzending scoren daarbij goed. De huwelijksvoltrekking van de Engelse Prins William werd 100 miljoen keer b bekeken. Dat is meer dan Youtube ooit afhandelde bij een live uitzending.

Over Invite Media, het overgenomen demand side platform voor adverteerders en mediabureaus, heeft zijn klantenlijst verdubbeld. De jonge dochter groeide buiten Amerika met een factor vijf.

Deel dit bericht

3 Reacties

Michel H

Kun je wel spreken van een groep actieve volgers als de dienst net twee weken gelanceerd is? Iedereen probeert het nu uit, ik wil weleens zien hoe het over een paar maanden gaat.

Dat de +1 knop 2.6 miljard keer per dag getoond wordt vind ik ook niet zo indrukwekkend. Hij zit immers aan alle zoekresultaten. Hoe vaak wordt erop geklikt? Dat is pas interessant, maar dat deelt Google niet.

Erwin Boogert

Je hebt gelijk hoor wat dat laatste betreft. Concreter maakten ze het niet in de toelichting, maar wilde het voor de volledigheid niet achter houden.

De oorspronkelijke quote verraadt ook direct dat ik het getal verkeerd overnam: “Our +1 button is already all over the web, and it’s being served 2.3 billion times a day. So while we still have a lot of work still to do, we are really excited about our progress with Google+. “

Mike

Misschien is het belangrijk te vermelden dat je google+ nog niet publiekelijk is, je kan je alleen aanmelden met een invite.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond