Deel dit artikel
-

Google trekt stekker uit Universal Analytics

Google Universal Analytics doet het niet meer. Het technologiebedrijf dat de meetdienst uitgeeft, zet alle gebruikers die dat wilden automatisch over naar de nieuwe omgeving: Analytics 4.

Het komt voor werkelijk niemand in de marketing- en analyticsindustrie als een verrassing dat Google Universal Analytics geen data meer levert sinds gisteren. Wie dat wil, kon er sinds oktober 2020 al mee testen. Gisteren ging de knop definitief om naar het nieuwe systeem.

De nieuwe Analytics meet anders en de privacy van de internetgebruiker wordt beter be- en afgeschermd.

Gisteren deelde de Zweedse privacytoezichthouder boetes uit ter waarde van 1,3 miljoen euro voor het gebruik van Google Analytics door vier bedrijven. Dat zijn: CDON, Coop, Dagens Industri en Tele2. In 2020 werden via Analytics persoonlijke gegevens van Zweedse burgers naar de VS getransporteerd zonder de benodigde toestemming.

De Franse Analytics-concurrent Matomo (open source) maakt gebruik van de situatie en startte een campagne om analyticsgebruikers naar zijn kamp over te halen, onder andere met deze commercial:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Martin Fish (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Bart | Kamer.nl - Kamer.nl

Het werkt tot op heden nog prima! Ik verwacht wel op elk moment dat het gaat stoppen met het verwerken van data overigens 🙂

Rob Hoeijmakers - Hoeijmakers.net

Voor mijn persoonlijke websites gebruik ik het Open Source alternatief Plausible. Europees en zonder cookies. Wel een stuk beperkter maar dat is voor sommige doeleinde juist handig,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond