Deel dit artikel
-

‘Google troeft Facebook af met socialmediamarketing’

Google zal Facebook binnen enkele jaren aftroeven omdat de profielensite onvoldoende gebruikerskennis heeft om de nieuwe groep adverteerders te bedienen. Brand advertisers zoeken data over affiniteit niet over intenties, stelt Forrester Research.

Internetreclame gaat in essentie al jaren over direct sales, het samenbrengen van vraag en aanbod op basis van een aankoopintentie. Forrester stelt echter in een net verschenen rapport dat de echt grote reclamebudgetten niet op intentie maar op affiniteit worden geïnvesteerd: brand advertising; het bouwen van een merk op basis van emotionele binding.

Facebook heeft de volgens de marktonderzoeker onvoldoende basisinformatie voor merkadverteerders om in hun databehoeft te voorzien. De profielensite is te langzaam geweest in het uitbouwen van zijn dataset, het soort informatie dat wordt verzameld. Daarnaast verzamelt het geen numerieke beoordelingen en gedetailleerde beschrijvingen bij productrecensies. “Het weet dát mensen iets leuk vinden, maar niet hoe leuk en hoe ze hun tijd besteden.” Los daarvan is de profielensite slecht in staat om op grote informatie te extraheren uit al de verzamelde persoonlijke gegevens en het ontbeert het bedrijf advertentieformaten om affiniteit mee te creëren.

Te weinig informatie over emoties van gebruikers zorgt ervoor dat merkadverteerders alternatieven gaan zoeken. Die vinden ze bij Google.

Affinity marketing zal zich over de komende jaren via een aantal fasen ontwikkelen:

Foto: striatic (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Mario Hodzelmans

Mee eens, echter zal Google zich toch moeten inspannen om de huidige toepassingen als Google+ en Communities flink te verbeteren. De interfaces en de gebruiksvriendelijk houdt veel gebruikers nog bij omgevingen als Facebook.

Roy

Inderdaad, Mario. Google+ is nog verre van een succes en Google zal daar nog hard aan moeten werken. Misschien zijn er meer jaren nodig dan slechts enkele. Wie zal het zeggen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond