Google verandert AMP wellicht in Instant

Herkenbaarder en minder afstandelijk, zal Google gedacht hebben toen ze met de proeven begonnen om de term AMP in zoekresultaten te vervangen door Instant.
De zoekmachine houdt op kleine schaal proeven met een nieuwe naam voor AMP in de zoekresultaten. Dat ondervond Twitteraar Jonathan Jones vorige week:
Google testing 'instant' and blue symbol in SERPs for AMP pages @rustybrick @jenstar pic.twitter.com/tTdzpc7818
— Jonathan Jones (@Jonny_J_) 3 oktober 2017
Het betreft een zoekresultaat door een Engelsman in Engeland, wat erop wijst dat de proeven óf meerdere landen plaatsvinden óf in een land met hoge mobiele penetratie.
AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is in eerste instantie bedacht door Google voor uitgevers. De techniek zou pagina’s van nieuwssites sneller helpen laden en, daarmee, meer verkeer (door minder afhakers) moeten opleveren. Inmiddels maken ook e-commercesites er gebruik van, onder wie CheapTickets.nl. Dat claimt er een kwart hogere CTR mee te realiseren.
Foto: Tsutomu Takasu (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Arie vd Giesen
Ook in Nederland heb ik AMP tenminste 1 keer gezien in de zoekresultaten. Precies dezelfde plek waar nu instant staat met het ‘bliksem’ of AC/DC tekentje ervoor. Dit was een week of 4 geleden, dus er wordt mee getest, maar ik denk dat 99,9 % van de mensen AMP of instant niets zegt. De pilot is inderdaad heel klein, want het is mij slechts 1 keer in 1 maand opgevallen.