Deel dit artikel
-

Google voegt AI-nieuwigheden toe aan zijn reclameproducten

Na Cloud en Android vorige week is nu de marketingdivisie van Google aan de beurt om zijn AI-nieuwigheden te presenteren. In essentie plakt de techgigant overal AI-features op waar het maar kan.

Zoveel wordt duidelijk uit de Keynotes presentaties en demo’s die Google vanaf vandaag in de VS houdt ter gelegenheid van het event Google Marketing Live. Emerce kreeg met een aantal andere vertegenwoordigers van de internationale pers voorinzage in de plannen.

Machine learning en AI zijn op zich niet nieuw bij Google. Het brengt al jaren beetje bij beetje gerelateerde nieuwtjes uit. Maar de plotse opkomst van OpenAI heeft alle alarmbellen doen afgaan. Routekaarten van projecten werden tegen het licht gehouden, strategische prioriteiten verlegd en divisies gereorganiseerd.

Google Marketing Live staat in het teken van ‘creatieve en effectieve advertenties op schaal’. De demo’s gaan vooral over nieuwe reclame vormen en het creatieve proces.

In de VS biedt het techbedrijf bijvoorbeeld reeds zijn ‘Google Search Generative Experience’. Deze nieuwe interface met ántwoorden, dus geen blauwe klikbare linkjes, zijn onderdeel van een proef. Gebruikers van Perplexity AI zijn hier reeds mee bekend, maar dan zonder de reclameberichten naast het antwoord. Google kondigt nu aan, dat er in reclames uit Search en Shopping worden toegevoegd aan de zoekantwoorden. Die zijn te herkennen aan het bijgevoegde labeltje ‘sponsored’.

Een webzoeker kan Google ook gaan vragen om aanbevelingen. Je kunt dan foto’s van je huiskamer uploaden in tips te krijgen over de inrichting. Adverteerders mogen tegen betaling hun zegje doen bij dit persoonlijke advies.

Daarnaast krijgen adverteerders meer mogelijkheden om het uiterlijk van hun advertenties naar wens aan te passen.

En een andere noviteit zijn de uitgebreide profielpagina’s in Search voor merken. Deze profielen zijn geïnspireerd op de Bedrijfsprofielen voor lokale bedrijven. Ze bevatten product- en merkbeelden, video’s, klantrecensies, deals, promoties en verzendbeleid. Alles op één plek. Meer dan veertig procent van de zoekopdrachten gaat over een merk of retailer. Daar springt de techgigant nu op in met de nieuwe visuele merkprofielen. Dit profiel belicht informatie uit Google Merchant Center en Shopping Graph.

Zoals voor de meeste nieuwe AI-features geldt, ook die bij Cloud en Android, zijn de noviteiten voorlopig niet in Nederland beschikbaar. De meesten zijn hooguit in handen van een kleine testgroep in de VS bij geselecteerde partners of enkele daarbuiten.

Foto: Jon Tyson, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond