Deel dit artikel
-

Google volhardt in blokkeren van adblockers

Adblockers in hun bestaande vorm zijn in de toekomst niet meer welkom in webbrowser Google Chrome. Dat onderstreept het technologiebedrijf weer in een bericht aan de ontwikkelaarsgemeenschap.

Deze ontwikkeling vindt plaats onder het mom van betere beveiliging. Daarom moeten extensies voor Chrome per se via de Chrome Webs Store worden aangeboden. Downloads van de site van ontwikkelaars zijn niet meer mogelijk. En in de omschrijving van extensies moet duidelijk vermeld staan waarom welke persoonlijke informatie van gebruikers wordt aangesproken.

Toekomstige versies van Chrome staan niet meer toe dat extensies als Ghostery of uBlock Origin reclame tegenhouden. De API die zij daarvoor gebruiken is dan niet meer te gebruiken. Althans, voor particuliere gebruikers. Er is echter een uitzondering. Bedrijven die Chrome for Enterprise gebruiken, onderdeel van Google Cloud kunnen wel nog adblockers installeren.

Het is niet zo dat adblockers onder ontwerprichtlijn Manifest V3 helemaal worden uitgebannen. Ze kunnen enkel geen gebruik meer maken van de webRequest API, enkel nog van het regelgebaseerde systeem declarativeNetRequest. Dat is minder geavanceerd dan de API-route.

Google zegt in een reactie op de ontstane ophef het gebruik en de ontwikkeling van adblockers te supporten. “We werken samen met ontwikkelaars aan een contentfiltersysteem dat opkomt voor privacy en geen private gegevens met derden laat delen.” Dat klinkt niet als een adblocker, maar een datablocker.

Het gebruik van adblockers wisselt per land, maar algemeen kan worden aangenomen dat tussen de twintig en veertig procent van de internetgebruikers op de desktop actief reclame weert uit zijn browser. Die praktijk raakt Google direct in de portemonnee, want reclame is zijn primaire bron van inkomsten.

Mozilla’s Firefox heeft geen beleid tegen adblockers noch enig belang in hun werking in te perken.

Foto: Sascha Kohlmann (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

KoalaBear

Iedereen stapt dan gewoon over naar Microsoft die een succesvol Chromium alternatief heeft als die het nog wel toestaat, Microsoft Edge Chromium zoals het nu iig heet.

Eric

Dit is wel een vervelende ontwikkeling. Ik wil geen banners en Page takeovers. Ik wil niet op een contentlink, zoals een vide, klikken waarbij ineens toch nog een ad op de pagina laadt, waardoor ik mis klik en in sommige gevallen op de ad klik. Weg met die troep.

Wel jammer dat er geen alternatieve browsers zijn die Son mooi naadloos systeem hebben waar je meerdere gebruikers kunt toevoegen, waarbij je bij iedere gebruiker bookmarks extensies en passwords kunt syncen met de cloud.

John

Ja hoor Eric, die browser bestaat wel – kijk maar eens naar Brave.com

Ook met Chromium als basis en inclusief een ‘ingebouowde’ adblocker.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond