Google: ‘Zalando en Amazon onze grootste concurrenten’

“Als je iets nieuws wil kopen dan ga je waarschijnlijk eerst naar Zalando of Amazon, niet naar Google”, topman Eric Schmidt van Google ziet deze bedrijven als zijn grootste concurrenten op het gebied van Search. Met name Amazon vanwege zijn omvang.

Dat zei de ‘minister van buitenlandse zaken’ van de zoekmachine gisteren tijdens een toespraak in Berlijn. Met die toespraak neemt Schmidt voor zijn werkgever een positie in voor de juridische strijd die hij voert met de toezichthouder in Brussel.

Google is het doelwit van een aantal andere zoekbedrijven. Zij hebben bij Europa een klacht ingediend vanwege de marktmacht van de zoekmachine, die bij de Europese consument een marktaandeel van meer dan negentig procent heeft.

Schmidt: “Veel mensen zien Bing en Yahoo als onze grootste concurrenten, maar eigenlijk is dat Amazon.” Zijn verklaring is heel simpel. “Op Zalando of Amazon kun je vooronderzoek doen, prijzen vergelijken, recensies lezen en alle bestelde items in een keer betalen. Onderzoek van Forrester laat zien dat eenderde van de consumenten hun zoektocht bij Amazon begonnen, twee keer meer dan bij Google.” Dat zijn Amerikaanse cijfers, geen Europese.

“De kern van de klachten bij de Europese commissie is ‘het geven van directe antwoorden op zoekvragen’ [op het Google-domein]. Bedrijven als Expedia, Yelp en TripAdvisor stellen dat wij hen waardevol verkeer ontnemen en hen financieel benadelen. Interessant is echter het gegeven dat deze site het verkeer vanuit Google significant hebben zien stijgen, sneller dan hun organische verkeer, sinds we directe antwoorden zijn gaan geven.”

Foto: Techcrunch (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug