Deel dit artikel
-

Google-dochter test bezorgrobots

Boston Dynamics, een dochterbedrijf van Google, wil zijn lopende robots omscholen tot bezorgers van e-commercepakketjes.

De ‘omscholing’ is het gevolg van de strategische koerscorrectie die Boston Dynamics aan het doorvoeren is. Eigenaar Google, of eigenlijk houdstermaatschappij Alphabet, wil het aantal overheidsopdrachten terugschroeven en meer commerciële toepassingen bouwen.

Dat is organisationeel en bedrijfsmatig een behoorlijke klus, valt tussen de regels door te horen aan CEO Marc Raibert. Zijn robots moeten geen legerpersoneel meer zijn maar commerciële producten. Er zijn zat verdienmodellen denkbaar, maar een roadmap heeft hij nog niet. “Vraag daar volgend jaar maar weer naar”, zegt Raibert op het podium bij Techcrunch Disrupt in Londen.

De software van zijn robots moet worden herschreven om ze nieuwe taken te leren. Die klus doet het bedrijf eerst zelf, later kan Boston Dynamics wellicht een appplatform meeleveren, zodat de softwareontwikkeling naar derde partijen kan.

Een van de taken die de robots nu leren is traplopen met pakketjes. Robots zouden wel eens veel betere bezorgers kunnen zijn dan drones of fietskoeriers.

Meer details geeft de Amerikaan nog niet. Hij demonstreert wel de Spot Mini, het consumentenmodelletje van de bekende grote Spot.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Techcrunch (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond