Google-primeur voor Nederlands Big Data-bedrijf
Een Nederlands bedrijf Crystalloids Innovations heeft de afgelopen maanden als eerste gebruik kunnen maken van een nieuwe online datadienst van Google onder de naam BigQuery. Met dank aan Center Parcs, dat een manier zocht om heel snel grote hoeveelheden klantdata te analyseren.
Google heeft zijn nieuwe Big Data-dienst gisteren gelanceerd als Software as a Service (SaaS). Klanten zijn niet aangewezen op eigen investeringen in software en hardware en laten computers van Google het zware rekenwerk doen. Voor data tot 2 TB gelden vaste prijzen, grootverbruikers dienen aparte overeenkomsten af te sluiten.
Het was commercieel directeur Richard Verhoeff van Center Parcs die enkele jaren geleden tegen een groot probleem aanliep. Hij kon niet met bestaande oplossingen als Netezza, BusinessObjects en Microsoft Excel uit de voeten om snel klant- en verkoopdata te analyseren. “Bij Center Parcs moesten analisten soms wel twintig minuten tot twee uur wachten voordat Netezza en BusinessObjects het antwoord hadden berekend”, zegt Quintus-Filius Grens, oprichter van Crystalloids Innovations tegen Emerce. “Daarbij had Center Parcs ook een nog een van de grootste Netezza-oplossingen van Nederland staan.”
Geen enkel extern bedrijf bleek te kunnen leveren wat Verhoeff wilde en ook experimenten met QlikView en Microsoft stemden niet tot tevredenheid.
Daarop besloot Center Parcs samen met Crystalloids een eigen oplossing te ontwikkelen op basis van technologie van Google. Die experimenteerde al vanaf 2010 met een eigen datacrunch-dienst genaamd BigQuery. “De technologie leverde zoveel data op dat we een apart bedrijf hebben opgezet genaamd Crystalloids Innovations“, zegt Quintus-Filius Grens.
Verhoeff heeft Center Parcs vorig jaar verlaten en is nu als managing partner betrokken bij het bedrijf. Center Parcs is nog steeds klant, maar inmiddels gebruikt ook Happy Home, verhuurder van vakantiehuizen en bungalows, de SaaS-dienst van de Nederlanders.
De oplossing wordt als InsightOS aangeboden aan vrijetijdsbedrijven (leisure) en winkelbedrijven (retail). De samenwerking met Google blijft. Het hele platform is gebouwd bovenop Google-diensten als Google Visualization om de data te visualiseren. Daarbij kunnen externe en interne data (verkoopgegevens, productbeschikbaarheid, marketing campagnes, AdWord-campagnes, Google Analytics-data en geografische data) worden gecombineerd. Onder meer kunnen toekomstvoorspellingen worden berekend.
“We hebben de taak van de analist overgenomen, waardoor de marketeer zelf aan de knoppen kan zitten”, zegt Quintus-Filius Grens.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
KoalaBear
“Bij Center Parcs moesten analisten soms wel twintig minuten tot twee uur wachten voordat Netezza en BusinessObjects het antwoord hadden berekend”
Jammer dat we geen gegevens hebben van hoe kort het dan nu duurt. Dan hebben we een indicatie van snelheidswinsten die je kunt behalen met BigQuery.
Vincent de Winter
@KoalaBear: ik heb het product van Richard mogen aanschouwen en het moet gezegd worden: het is fokking snel. We hebben het over seconden in plaats van minuten. Maar waar je vooral van onder de indruk raakt is het gemak waarmee je kan segmenteren.
KoalaBear
@Vincent:
Thanks voor de extra info, lekker snel! Goed om te horen dat ook de functionaliteit goed is! 🙂
Jan
En wie is formeel eigenaar van de data? Lees de kleine lettertjes!
Dennis Sievers
Het zou inderdaad leuk zijn om meer te lezen over de functionaliteit en het product bigquery (een echte case). Het artikel is nu vooral behoorlijk luchtig van aard.
Edwin van de Koppel
De case study van Crystalloids Innovations met Google staat hier: https://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.com/en/us/enterprise/cloud/cases/pdf/crystalloids.pdf
Marc Hopster
Qenner (voormalig TSi-Solutions) heeft als IT partner van bedrijven in de reis- en vrije tijd industrie (waaronder o.a. Happy Home) al in een zeer vroeg stadium deze tool mogen testen. Wij zijn zéér onder de indruk van de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van InsightOS. Richard heeft hiermee een waanzinnige tool ontwikkeld die veel van onze klanten in staat zal stellen hun business beter te kunnen managen, wat zal leiden tot omzetstijging en kosten verlaging.
@Dennis Sievers: Ik heb samen met Richard Verhoeff al een presentatie van InsightOS gegevene bij Innovadis, jammer dat je er niet bij was.
Paul Naastepad
Lachen dit. Kleine 30 jaar geleden deed ik een stage op het hoofdkantoor bij de ABN Bank. Wilde toen een profiel maken van een grote groep klanten. Schriftelijke aanvraag ingediend bij IT afdeling, en na veel initieel gezucht en gesteun had ik 3 dagen later al het antwoord. Iedereen trots dat het zo snel kon !! 😉